Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Huis (luiken) via Pixabay

Kwalificeert het gebruik van de term 'garantie' in Nationale Hypotheek Garantie niet als misleidend? Dat vraagt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) zich af in een opinie.

Oosterbaan verwijst naar Kifid-uitspraak 2018-346. Een consument vorderde kwijting van zijn restschuld van ruim 80 mille door het Waarborgfonds Eigen Woningen, uitvoerder van NHG. Maar het fonds kan op grond van de voorwaarden besluiten om geen kwijting te verlenen. In dit geval, aldus de Geschillencommissie, deed het Waarborgfonds terecht een beroep op zijn voorwaarden.

Oosterbaan: "Een van de hoofdstukken van de beleidsregel informatieverstrekking van de AFM gaat over 'misleiding'. Bij de inleiding van dit hoofdstuk merkt de AFM het volgende op: Informatie is misleidend als de lezer op het verkeerde been wordt gezet. Of sprake is van niet-duidelijke informatie of van misleiding, hangt af van de specifieke casus. Het is hierbij niet van belang of de opsteller van de informatie bewust of onbewust de consument misleidt.

"Toen ik dat las moest ik denken aan een recente uitspraak van de Geschillencommissie Kifid waarin de Nationale Hypotheek Garantie centraal stond. In deze uitspraak ging het om een consument die door onvrijwillig verlies van arbeidsinkomen zijn woning moest verkopen en met een restschuld bleef zitten van ruim 80.000 euro. Gelukkig was het een hypotheek met een NHG. De bank werd door NHG schadeloos gesteld. Maar tot ontzetting van de consument ging NHG dit uitbetaalde bedrag verhalen op de consument. Hier snapte de consument niets van. Hij had toch een 'garantie' aangeschaft?

"Nee,  zei de Geschillencommissie hierop: de Nationale Hypotheek Garantie is helemaal geen garantie maar een borgstelling. De consument werd in het ongelijk gesteld. Een product verkopen onder de naam 'Garantie' terwijl dit geen garantie is. Met de beleidsregel informatieverstrekking in de hand loop ik met de vraag of dit geen benaming is waarop de term 'misleiding' geplaatst kan worden."

De Commissie schrijft in haar uitspraak: "NHG is niet overgegaan tot kwijtschelding van het bedrag, omdat Consument niet zou hebben voldaan aan artikel A3 lid 1 onder c van de Algemene Voorwaarden voor Borgtocht. In dit artikel is bepaald onder welke (cumulatieve) voorwaarden de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen bereid is een vordering kwijt te schelden wanneerzij als borg een betaling heeft gedaan aan de geldgever. De eerste voorwaarde houdt in dat de geldnemer ten aanzien van het niet kunnen betalen van de lening te goeder trouw moet zijn geweest. Op basis van de tweede voorwaarde dient de geldnemer zijn volledige medewerking te hebben verleend om tot een zo goed mogelijke terugbetaling van de lening en een zo hoog mogelijke opbrengst van de woning te geraken. NHG is zodoende overgegaan tot invordering van het bedrag waarvoor zij borg heeft gestaan bij Consument."

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

(Jurjen Oosterbaan in VVP 3, 2023) De redactie van VVP gaat altijd uit van het goede van de mens. Dus wanneer zij kiezen voor het thema ‘De waarde van advies’...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

“Ons goedbedoelde systeem van maximale leennormen”, meent Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO), “duwt groepen consumenten richting schuldposities die...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) In de komende tijd zullen steeds meer financieel advieskantoren besluiten om bepaalde werkzaamheden buiten het eigen kantoor...

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Een polis tegen de onverwachte, financiële gevolgen van nieuwe overheidsmaatregelen. Die zou er moeten komen, betoogt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) op LinkedIn....