Belangstelling voor 'sociaal incasseren' groeit
Purpose, gespecialiseerd in de ontwikkeling van ‘sociaal incasseren’, heeft de afgelopen weken een golf van extra aanvragen gehad van bedrijven en organisaties die willen weten hoe zij klanten met betalingsachterstanden moeten behandelen.
Dick-Jan Abbringh, oprichter van Purpose: “De toename van het aantal aanvragen, circa vijf keer zoveel als normaal, speelt sinds het begin van de zomer, nu duidelijk wordt hoe groot de impact is van de stijgende energieprijzen en bredere inflatie voor Nederlandse huishoudens. Het gaat niet alleen om commerciële bedrijven maar juist ook om woningcorporaties, zorgverzekeraars en energiebedrijven: partijen die rekeningen sturen die vallen onder de vaste lasten van Nederlanders. Ook incassobedrijven en deurwaarders melden zich.”
Mens
Purpose heeft de afgelopen jaren samen met Faircasso, Bol.com en twee non-profit organisaties, het Rotterdamse waterleidingbedrijf Evides en het Haagse waterleidingbedrijf Dunea, een methode ontwikkeld om klanten met betalingsachterstanden op een andere, socialere manier te behandelen. De kern van de nieuwe aanpak, die ‘sociaal incasseren’ heet, is om de persoon met betalingsachterstanden niet als ‘wanbetaler’ te zien – dat woord is taboe - maar als mens. En als iemand die ook in de toekomst diensten en goederen wil blijven afnemen en die doorgaans wel wil maar niet kan betalen.
De nieuwe methodiek bewerkstelligt, zo blijkt, dat de schuldeiser op de korte termijn soms minder geld terugkrijgt, maar op de lange termijn wel een betere inlossing van de openstaande rekeningen realiseert. Ook worden klanten niet verder de schulden ingeduwd, maar juist daaruit geholpen. En belangrijk vanuit bedrijfskundig opzicht: de klant blijft klant.
Reactie toevoegen
Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)
Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...
Schuldhulpverlening sneller en beter toegankelijk
Minister Schouten gaat de duur van schuldhulpverleningstrajecten bij gemeenten verkorten tot anderhalf jaar en de drempel naar de gemeentelijke hulp verlagen. Op...
Aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit explosief toegenomen
Het aantal mensen dat in 2022 aanklopte bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is explosief gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Ruim 1,2 miljoen mensen...
Coalitie bedrijven: halvering financiële problemen werknemers in 2030
De eerder deze week gelanceerde Nationale Coalitie Financiële Gezondheid biedt handvatten om werknemers met financiële problemen in een vroeg stadium te...
(Hergen Dutrieux, Viisi Hypotheken in VVP 5) Dat er veel minder beschikbare huizen dan woningzoekenden zijn, is natuurlijk al lang bekend. Dat de regering daar...
Campagne om mensen met geldzorgen te wijzen op hulp
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start met Geldfit de campagne ‘Je staat er niet alleen voor’ om mensen met geldzorgen te wijzen op...
Breed offensief om schuldregelingen te redden
Bijna dertig koepels van schuldeisers (waaronder Verbond van Verzekeraars en Zorgverzekeraars Nederland), individuele bedrijven en overheidsdiensten tekenden in...
Nibud en partners organiseren Landelijke Vrijwilligersdag
Speciaal voor alle vrijwilligers die mensen ondersteunen bij hun geldzaken, organiseren het Nibud, Humanitas, SchuldHulpMaatje, LSTA, fiKks, Rabobank, Rabo Foundation...
Start campagne ‘Grip op je geld’
Om nog meer mensen de weg naar passende hulp te wijzen, is Geldfit de campagne ‘Grip op je geld’ gestart. Het aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit...
Geen vergoeding voor slapeloze nachten veroorzaakt door tussenpersoon
(Kifid-uitspraak GC 2022-0399) De consument heeft een vergoeding van 400 euro gevorderd voor de slapeloze nachten die zij heeft gehad omdat de gevolmachtigde met...