Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het geschil met de buurvrouw over de haag mocht afwijzen op grond van artikel 7:942 lid 1 BW. De commissie is van oordeel dat in dit geval het beroep van de verzekeraar op verjaring niet slaagt. De klacht is gegrond en de vordering wordt toegewezen.
De consument heeft zijn buurvrouw op 28 mei 2024 meegedeeld dat de in haar voortuin geplaatste haag schade aan zijn hekwerk en zijn auto heeft veroorzaakt. Volgens de consument staat de haag te dicht – minder dan 0,5 meter – op zijn erfgrens. De consument heeft zijn buurvrouw verzocht de haag binnen acht weken te verwijderen.
Het komt de commissie "aannemelijk voor dat bij de consument in 2023 dan wel 2024 het besef is ontstaan dat hij actie moest ondernemen toen de haag niet meer werd gesnoeid en de buurvrouw ook geen gehoor gaf aan zijn verzoeken om de haag bij te houden, en dat als gevolg daarvan bij de consument de behoefte aan rechtsbijstand is ontstaan. Het planten van de haag in 2009 en de aanwezigheid c.q. groei van de haag heeft tot 2023/2024 niet tot enig geschil geleid. Voor de consument was er dan ook geen aanleiding om zich daarvoor tot de verzekeraar te wenden. Dit brengt mee dat de verjaringstermijn van artikel 7:942 BW op zijn vroegst in 2023 dan wel 2024 is gaan lopen. De verzekeraar heeft het verzoek om rechtsbijstand dan ook niet op grond van verjaring mogen afwijzen".
De verzekeraar heeft de commissie gevraagd om in deze zaak beroep open te stellen bij de Commissie van Beroep. De commissie overweegt dat haar uitspraak in deze zaak in lijn is met eerdere uitspraken en ziet geen aanleiding beroep open te stellen.
Reactie toevoegen
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


