Beroep van Interbank tegen uitspraken over variabele rente niet behandelbaar

Euro's 50 via Pixabay

Het beroep van Interbank tegen twee uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet is niet behandelbaar, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. De bank heeft voor geen van beide uitspraken van de Geschillencommissie, GC 2021-0447 en GC 2021-0448, aannemelijk gemaakt ze een principieel karakter hebben met vergaande financiële gevolgen voor Interbank of de bedrijfstak. De beide uitspraken van de Geschillencommissie blijven in stand.

In een reactie schrijft Stichting Geldbelangen: "De uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid maakt duidelijk dat een aantal consumenten te weinig compensatie heeft gekregen bij hun claim over teveel betaalde rente op hun lening, waarbij die rente variabel was. Bij klachten over Interbank (onderdeel van Credit Agricole Consumer Finance CACF) vindt Kifid dat er vanaf het begin van een contract herrekend moet worden. En dus niet vanaf 2008, zoals CACF deed. CACF vond ook dat - als en zo lang de rente op de lening onder de referentierente heeft gelegen - die periode niet meegerekend moest worden bij vaststellen van de compensatie. Ook daar is Kifid het niet mee eens. Bij een aantal dossiers, waarin Geldbelangen consumenten bij staat, leidt dit tot gemiddeld 5.000 euro extra compensatie per consument.

“De klanten van de bank die het betreft kunnen alsnog meer claimen. Binnen de ‘reguliere compensatieregeling’ van CACF, van waaruit consumenten al een vergoeding hebben gekregen, is niet voor finale kwijting getekend. Het gaat bij de CACF-banken voornamelijk om: Interbank, Intermediaire Voorschotbank, Ribank en De Nederlandsche Voorschotbank.”

ABN Amro-compensatieregeling voldoet niet aan Kifid-lijn

Onlangs maakte ABN Amro bekend hoe zij gedupeerde klanten wil gaan compenseren. Daarbij gesteund door de Consumentenbond. Geldbelangen: “Alleen al uit het feit dat ABN Amro rekent vanaf 2008 blijkt dat de compensatieregeling niet strookt met de uitspraken van Kifid. Dit zal ook minister Hoekstra niet appreciëren. Op vragen van Kamerlid Alkaya (SP) heeft de minister gesteld dat hij verwacht dat de banken aansluiten bij de lijn van Kifid.”

Verder rekent ABN Amro binnen de compensatieregeling niet met rente-op-rente, wat volgens Geldbelangen wel zal moeten. Hierover zal op maandag 1 november in een klacht van een consument over ABN Amro een hoorzitting bij Kifid gehouden worden. Geldbelangen: “Afhankelijk van de uitslag daarvan zal ABN Amro zijn regeling nog een keer aan moeten passen.”

Geldbelangen heeft ABN Amro en de Consumentenbond gevraagd de uitrol van de compensatieregeling, die eind oktober zou beginnen, op te schorten in afwachting van de Kifid- uitspraak. “Deze partijen weigeren dat tot nu toe”, aldus de stichting.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...