Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun verzekeringsdekking te beslissen. Het hof schat de kans dat [geïntimeerden] het bedrijfspand bij juiste advisering tegen de volledige, of in ieder geval aanmerkelijk hogere herbouwwaarde zouden hebben verzekerd, op 80 procent. Dat percentage van de schade wordt toegerekend aan de beroepsfout van de adviseur. Naar het oordeel van het hof bestaat geen aanleiding om een deel van de schade voor rekening van [geïntimeerden] te laten wegens eigen schuld.

Het hof "acht aannemelijk dat [geïntimeerden] in de veronderstelling verkeerden dat zij zich in de verzekering van hun panden niet echt hoefden te verdiepen, omdat zij daarvoor nu juist een deskundige hadden ingeschakeld die hen op eventuele risico’s zou wijzen. Zelfs als [geïntimeerden] met (enige) onderverzekering bekend waren, hebben zij door gebrek aan advies niet goed kunnen inschatten wat dat - ook in geval van gedeeltelijke schade - voor hen zou kunnen betekenen. Het standpunt van de tussenpersoon dat hun advisering niet had uitgemaakt, kan dus ook in dit opzicht niet worden gevolgd.

"Al met al is de veelheid aan tekortkomingen van de adviseur en de ernst en duur daarvan naar het oordeel van het hof zodanig, dat de aan [geïntimeerden] toe te rekenen omstandigheden daarbij in het niet vallen.

Het voorgaande leidt tot de slotsom dat de adviseur 80 procent van de schade van [geïntimeerden] oftewel 561.479,31 euro moet vergoeden.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille

(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...

Volle mailbox voor rekening consument

Volle mailbox voor rekening consument

(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0370) De Geschillencommissie oordeelt dat vaststaat dat de hypotheekadviseur zijn zorgplicht heeft geschonden ten aanzien van de late...

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven

(Kifid-uitspraak GC 2025-0362) De consumenten vorderen nakoming van de verplichting te adviseren over een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersoon heeft, ondanks...

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...