Betalen ouderen te veel autopremie?

Bestuurder oud via Pixabay

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen.

Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Kassa: "Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts vier procent.

"Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81 procent meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar vier procent meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40 procent van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar."

Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van vijf jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.

Kassa vermeldt op haar website de reactie van het Verbond: "Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Meer dan 100.000 volledig elektrische auto's

Meer dan 100.000 volledig elektrische auto's

Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland is voor het eerst de 100.000 gepasseerd. Op 1 januari 2020 stonden er 107.000 volledig elektrische auto’s...

Roy-data...

Roy-data...

(Kifid-uitspraak GC 2020-290) De schadevrije jaren bij aanvang van de verzekering waren voor verzekeraar niet te controleren in Roy-data. Als gevolg hiervan heeft...

Nader onderzoek naar opbouw dubbele schadevrije jaren

Nader onderzoek naar opbouw dubbele schadevrije jaren

Verzekeraars lopen volgens minister Hoekstra niet warm als het gaat om opbouw van dubbele schadevrije jaren. Dat schrijft in zijn antwoord op Kamervragen. Hoekstra:...

Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU

Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU

Minister Hoekstra gaat zich niet inzetten voor het kunnen meenemen van 'pure schadevrije jaren’ binnen de lidstaten. De minister: "Het is de vraag of het...

ASR zit geRAMd bij rechter...

ASR zit geRAMd bij rechter...

"Het is algemeen bekend dat een diefstal veel eenvoudiger is als de dief de beschikking heeft over de sleutel." Aldus de Rechtbank Midden-Nederland in een zaak tussen...

Verzekeraars dreigen achter net te vissen bij connected auto

Verzekeraars dreigen achter net te vissen bij connected auto

Een Ecorys-rapport raadt overheidsinterventies aan om te borgen dat de mogelijkheden van de zich steeds verder ontwikkelende voertuigdata optimaal ten goede komen...

Voor het eerst meer dan een miljoen bedrijfsauto’s

Voor het eerst meer dan een miljoen bedrijfsauto’s

Nederland telde begin 2020 bijna 8,7 miljoen personenauto’s, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Ruim 7,6 miljoen personenauto’s zijn eigendom van...

Halve smart…

Halve smart…

(Kifid-uitspraak 2020-174) Consument heeft een aanrijding met zijn auto met de auto van een ander (de tegenpartij). Zij vullen samen een aanrijdingsformulier in....

Frankrijk accepteert administratieve verlenging rijbewijs niet

Frankrijk accepteert administratieve verlenging rijbewijs niet

De minister heeft België, Frankrijk en Duitsland gevraagd of het mogelijk is dat hun handhavers de administratieve verlenging in Nederland van het rijbewijs...

"Ernstig als ouderen geen toegang meer hebben tot autoverzekeringen"

"Ernstig als ouderen geen toegang meer hebben tot autoverzekeringen"

Het is niet aan het kabinet om te beoordelen of sprake is van leeftijdsdiscriminatie bij autoverzekeringen. Aldus minister Hoekstra in antwoord op Kamervragen. De...