Betalen ouderen te veel autopremie?

Bestuurder oud via Pixabay

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen.

Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Kassa: "Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts vier procent.

"Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81 procent meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar vier procent meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40 procent van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar."

Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van vijf jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.

Kassa vermeldt op haar website de reactie van het Verbond: "Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...

Verzekeraars kunnen bij RDW nagaan of rijbewijs 75-plusser tijdelijk is verlengd

Verzekeraars kunnen bij RDW nagaan of rijbewijs 75-plusser tijdelijk is verlengd

Verzekeraars kunnen bij het RDW informeren of het rijbewijs van een 75-plusser tijdelijk is verlengd. Aldus het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond: "De RDW zet...

Administratieve verlenging rijbewijs per 1 december

Administratieve verlenging rijbewijs per 1 december

De Raad van State heeft advies uitgebracht over het besluit tot wijziging van het Reglement rijbewijzen in verband met de tijdelijke verlenging van de geldigheidsduur...

Kamervragen over schadevrije jaren

Kamervragen over schadevrije jaren

Joost Sneller en Rutger Schonis van D66 hebben een aantal vragen gesteld over schadevrije jaren aan minister Hoekstra van Financiën. Zij vragen onder meer:...

Hogere straf voor ernstige verkeersdelicten

Hogere straf voor ernstige verkeersdelicten

De wet van minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) die hogere straffen mogelijk maakt voor ernstige verkeersdelicten, is woensdag door de Eerste Kamer aanvaard...

Auto niet binnen drie minuten leeg te roven

Auto niet binnen drie minuten leeg te roven

Het Gerechtshof Den Haag acht het onwaarschijnlijk dat "inbrekers binnen een tijdsbestek van drie à vier minuten de mogelijkheid zouden hebben gehad om een...

Meeste autovandalisme in Noord-Holland

Meeste autovandalisme in Noord-Holland

Met behulp van CBS-cijfers heeft Independer de schade aan auto's door vandalisme per gemeente interactief in kaart gebracht. Afgelopen jaar werden er in Nederland...

Verzekeraars verstoren concurrentie op autoschadeherstelmarkt niet

Verzekeraars verstoren concurrentie op autoschadeherstelmarkt niet

Veel kleine autoschadeherstelbedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden. Dit is niet het gevolg van concurrentieverstorend gedrag van verzekeraars,...

Regeling administratieve verlenging 75+ mogelijk al voor 1 december

Regeling administratieve verlenging 75+ mogelijk al voor 1 december

Op basis van de werkvoorraad eind september komen ruim 80.000 CBR-klanten in aanmerking voor de regeling administratieve verlenging 75+. Dat is te lezen in het stappenplan...

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Mocht een nieuw opgeleverde auto een beveiligingssysteem hebben dat niet aan de nieuwe eisen voldoet, dan kan de autobezitter in overleg met de verzekeraar bepalen...