Betalen ouderen te veel autopremie?

Bestuurder oud via Pixabay

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen.

Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Kassa: "Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts vier procent.

"Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81 procent meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar vier procent meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40 procent van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar."

Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van vijf jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.

Kassa vermeldt op haar website de reactie van het Verbond: "Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor."

 

Reactie toevoegen

 
Autopremie gestegen ondanks minder kilometers door corona

Autopremie gestegen ondanks minder kilometers door corona

De autoverzekering werd in 2020 gemiddeld 50 euro op jaarbasis duurder in vergelijking met het jaar ervoor. Dat blijkt uit een analyse door Independer. De stijging,...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

Rijbewijzen opnieuw langer geldig vanwege lockdown

Rijbewijzen opnieuw langer geldig vanwege lockdown

Minister Van Nieuwenhuizen treft een nieuwe coulanceregeling waardoor rijbewijzen die tussen 1 december 2020 en 1 maart 2021 verlopen, tot 1 maart geldig blijven....

Hybride en keyless entry auto’s  in 2020 populairder bij dieven

Hybride en keyless entry auto’s in 2020 populairder bij dieven

Hybride en keyless entry auto’s werden in 2020 populairder bij autodieven, blijkt uit data van de AutodiefstalBarometer van Interpolis. De verzekeraar: "Uit...

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

De strengere eisen van keuringsdienst Kiwa aan ‘keyless entry-systemen' hebben volgens het Verbond geen gevolgen voor de verzekering. Aldus de verzekeraarsorganisatie...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...

Oldtimers vrijgesteld van APK-plicht

Oldtimers vrijgesteld van APK-plicht

Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Voor historische voertuigen van voor 1 januari 1960 gold al...

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

Hello Mobility gaat samenwerken met branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN). Hello Mobility levert een preventieprogramma op maat waarin rijgedrag...

WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

Als alles volgens plan verloopt, stapt het overgrote deel van de motorrijtuigverzekeraars op 1 juli over op Directe Schadeafhandeling en volgt een klein deel in...

Neefje op bezoek? Autosleutels verstoppen!

Neefje op bezoek? Autosleutels verstoppen!

Laat de autosleutel niet op tafel liggen als een neefje op bezoek is... Een oom deed dat wel, waarna zijn neefje ging joyriden met schade tot gevolg. Bovemij - de...