Betalen ouderen te veel autopremie?

Bestuurder oud via Pixabay

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen.

Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Kassa: "Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts vier procent.

"Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81 procent meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar vier procent meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40 procent van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar."

Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van vijf jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.

Kassa vermeldt op haar website de reactie van het Verbond: "Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor."

 

Reactie toevoegen

 
Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen is een petitie gestart voor het behoud van de huidige zendtijd van Radar en Kassa. Voorzitter Rob Goedhart: “Verzekeraars hebben het Verbond van...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

De Rechtbank Noord-Holland geeft Ansvar de kans te bewijzen dat de blaastest na het auto-ongeval niet bij de claimende klant maar diens stiefvader is afgenomen....

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen om betere beveiliging na het datalek bij RDC, meent Turien & Co. De assuradeur, die veel voertuigen in het duurdere...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm voor de verzekeraar in dit geval. Chubb, risicodrager van Assicuro, hoeft geen 170 mille uit te keren na diefstal van een Citroën DS 21 Injectie,...

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Op 1 januari 2021 hadden 11,4 miljoen personen een Nederlands autorijbewijs, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Door de maatregelen tegen het coronavirus kwamen...

Minder auto's vernield in 2020

Minder auto's vernield in 2020

In 2020 werden in Nederland 32.515 autovernielingen geregistreerd bij de politie. Dit zijn er 1.855 minder dan het jaar ervoor. Aldus Independer, dat op basis van...