Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

gebruik-slimme-accessoir

In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63 procent had een smart tv, en 61 procent een slimme water-, gas- of elektriciteitsmeter die men op afstand of via een app, kan aflezen. Ruim vier op de tien Nederlanders gebruiken een virtuele assistent (zoals Siri, Google Home, Amazon Alexa, Bixby) via een app of een slim audiosysteem.
Het CBS: "In 2024 had 57 procent van de Nederlanders slimme accessoires zoals een smartwatch, fitnesstracker, sieraden, of draadloze koptelefoon. In 2022 was dat 51 procent. Ook gebruikten meer mensen (22 procent) een auto met ingebouwde internetverbinding dan in 2022 (zeventien procent). Het aantal mensen met slimme gezondheidsapparaten, zoals een bloeddrukmeter, tandenborstel of weegschaal die met internet zijn verbonden, nam ook toe."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...

Integreren van AI-software

Integreren van AI-software

(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...

Nieuwe risico's door embedded finance

Nieuwe risico's door embedded finance

Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Vanaf nu kan worden ingeschreven op het Jongeren Innovatie Programma (JIP) 2024 van het Verbond van Verzekeraars. Het JIP is er voor young professionals die werken...

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

"Versneld een nieuwe economie tot stand brengen. Een mooie doelstelling van het New Financial Forum, maar in onze branche… Het overgrote deel van de voorbeelden...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....