Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector
De afgelopen vier jaar zijn Big Data en kunstmatige intelligentie jaarlijks de trends met de grootste invloed op de financiële sector gebleken. Dat wordt geconcludeerd in de trendanalyse van de jaarlijkse FinTech Barometer van Visma | Onguard. De FinTech Barometer wordt ieder jaar onder ruim 300 finance professionals uitgevoerd in Nederland en Verenigd Koninkrijk. In 2017 en 2021 noemt respectievelijk 44 procent en 43 procent Big Data als trend met grootste invloed op de financiële sector. Kunstmatige intelligentie is met de jaren populairder geworden: in 2017 zag zeventien procent dit als invloedrijke trend in de sector, in 2021 was dat 31 procent.
Waar Big Data en kunstmatige intelligentie populair zijn gebleven of populairder zijn geworden over tijd, geldt dit niet voor robotisering. In 2017 noemde slechts een kwart dat als trend met invloed in de financiële sector, maar was het met 44 procent wel de meest invloedrijke trend in het order-to-cash proces. In 2021 is dat respectievelijk 23 en 21 procent. De invloed van robotisering op het order-to-cash proces lijkt dus afgenomen.
Reactie toevoegen
Meer over
Faster Forward en WeGroup koppelen
“WeGroup heeft de slimme algoritmes, wij hebben het CRM met klantdata. Door deze met elkaar te verbinden is het handmatig overtypen van gegevens verleden tijd.”...
(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...
Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler
Een samenwerking tussen Alicia en Roamler brengt de op maat gemaakte verzekeringen van Alicia naar zes landen in Europa. Vanaf 7 september zijn freelancers die werkzaam...
Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen
De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...
Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...
Verzekeraars: nog geen AI zonder menselijke tussenkomst
In de gesprekken van DNB met zes verzekeraars zijn geen voorbeelden naar voren gekomen van volledig geautomatiseerde beslissingen op basis van AI-algoritmes, zonder...
FinTech startup Moss geschat op 500 miljoen
FinTech startup Moss, sinds kort ook actief in Nederland, wordt geschat op 500 miljoen euro na een succesvolle Series B-financieringsronde van 75 miljoen. Het Duitse...
SIVI: online kennisplatform kwaliteit onbemenste toepassingen
Na de lancering van de Checklist Onbemenste Toepassingen vorig jaar juli introduceert SIVI nu het online kennisplatform rond kwaliteit Onbemenste Toepassingen binnen...
AFM: desnoods acceptatieplicht als personaliseren doorschiet
Wanneer de verzekerbaarheid bij andere verzekeringen sterk onder druk zou komen te staan, is een acceptatieplicht een van de middelen om dit tegen te gaan. Dat meent...
Nog geen EC-voorstel kunstmatige intelligentie en aansprakelijkheid
De Europese Commissie komt pas in het najaar van 2021 of begin 2022 te verwachten met haar voorstel inzake aansprakelijkheid en kunstmatige intelligentie (AI). Eigenlijk...