Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector
De afgelopen vier jaar zijn Big Data en kunstmatige intelligentie jaarlijks de trends met de grootste invloed op de financiële sector gebleken. Dat wordt geconcludeerd in de trendanalyse van de jaarlijkse FinTech Barometer van Visma | Onguard. De FinTech Barometer wordt ieder jaar onder ruim 300 finance professionals uitgevoerd in Nederland en Verenigd Koninkrijk. In 2017 en 2021 noemt respectievelijk 44 procent en 43 procent Big Data als trend met grootste invloed op de financiële sector. Kunstmatige intelligentie is met de jaren populairder geworden: in 2017 zag zeventien procent dit als invloedrijke trend in de sector, in 2021 was dat 31 procent.
Waar Big Data en kunstmatige intelligentie populair zijn gebleven of populairder zijn geworden over tijd, geldt dit niet voor robotisering. In 2017 noemde slechts een kwart dat als trend met invloed in de financiële sector, maar was het met 44 procent wel de meest invloedrijke trend in het order-to-cash proces. In 2021 is dat respectievelijk 23 en 21 procent. De invloed van robotisering op het order-to-cash proces lijkt dus afgenomen.
Reactie toevoegen
Meer over
(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...
"Ontwikkel generatieve AI specifiek voor financiële sector"
In de eerder deze week verschenen VVP 4-2024 oppert Justin Schlee (ANVA) generatieve AI op te zetten specifiek voor de financiële sector. Schlee: "Je kunt je...
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak!, VVP 4-2024) In dit vierde deel van de serie AI in de Adviespraktijk richten we ons op een cruciaal aspect:...
Op 1 augustus is de AI-verordening officieel in werking getreden. De komende tijd gaan de verschillende eisen die deze wet stelt aan ontwikkelaars en gebruikers...
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...
Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...
Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...
"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...
(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....