Bij Brand New Day kiest een op de vijf nieuwe klanten voor duurzaam beleggen

Joost Tieland 2023

Sinds de introductie van duurzame modelportefeuilles bij Brand New Day medio 2023 belegt bijna één op de vijf nieuwe klanten duurzaam. Vrouwen en gepensioneerden kiezen relatief het vaakst voor een duurzame beleggingsportefeuille. "Vooral de cijfers over gepensioneerden zijn opmerkelijk", stelt directeur Joost Tieland. “Dit staat haaks op de gangbare aanname dat duurzaamheid vooral een prioriteit is van jongere beleggers.”

Het grootste verschil is te zien tussen vrouwelijke en mannelijke klanten: 23,7 procent van de vrouwen kiest voor duurzaam, tegenover 17,2 procent van de mannen. "Dit bevestigt de resultaten van eerdere onderzoeken dat vrouwen doorgaans duurzamer beleggen."

Tieland: “Wie voor duurzaam beleggen kiest, hoeft daarmee niet in te leveren op rendement. Integendeel: het BND Wereld Indexfonds Carbon Screened van Brand New Day behaalde in 2024 een rendement van 29,27 procent, hoger dan het reguliere BND Wereld Indexfonds Unhedged (25,90 procent).”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Twintigers sparen liever voor wereldreis dan pensioen

Twintigers sparen liever voor wereldreis dan pensioen

Twintigers vormen bij pensioensparen een zorgelijke groep achterblijvers, meent Brand New Day. Joost Tieland, directeur: "Ze zetten relatief veel geld opzij, maar...

Opnieuw groei voor Brand New Day

Opnieuw groei voor Brand New Day

Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...

Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen

Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen

Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...

Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende...

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...

BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light

BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light

Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'.  Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...

"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"

"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"

Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...

Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...

Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...