Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met de voorwaarden behoort te maken, zodat de verzekerde het standpunt van de verzekeraar kan beschouwen in het licht van de relevante bepalingen. In dit geval wees de verzekeraar niet op de relevante bepalingen in de voorwaarden.
Voor de uitkomst van deze zaak maakt het niet uit. De consument heeft voor 103.000 euro een beroep gedaan op zijn verzekering, omdat zijn tuin aan het verzakken is en de keerwand bij de tuin aan het afbrokkelen is. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat geen sprake is van een gedekte gebeurtenis. De Geschillencommissie komt tot eenzelfde oordeel. Op basis van de bevindingen van de ingeschakelde expert kan niet worden vastgesteld dat de schade aan de tuin en de keerwand is ontstaan door een gebeurtenis waar de verzekering dekking voor biedt. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
Niet plotseling en onvoorzien
De commissie is van oordeel dat "de verzekeraar het verzoek om schadevergoeding mocht afwijzen. De consument geniet weliswaar All Risk-dekking onder de verzekering, maar als voorwaarde geldt dat de schade plotseling en onvoorzien moet zijn veroorzaakt. Daarvan is geen sprake, gelet op de bevindingen van de expert. De schade is niet plotseling ontstaan, maar na verloop van tijd.
"Er is geen dekking onder de verzekering voor de schade die de consumenten lijden. De schade is veroorzaakt door langzaam werkende invloeden en houdt verband met de ouderdom van de keerwand. Er is niet voldaan aan de eis dat de schade plotseling is ontstaan en daarnaast komt de verzekeraar een beroep toe op de dekkingsuitsluiting voor grondverzakking".
Reactie toevoegen
Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten
(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...
Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...
Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is
(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier...
Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0554) De Geschillencommissie is van oordeel dat Obvion haar beleid met betrekking tot de wijze waarop een gewijzigde (gestegen) waarde van...
Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...
Geen lekker hapje voor verzekeraar...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden...
Onzekerheden behoeden adviseur na schending zorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0504) De tussenpersoon wist dat de woning onbewoond was en had de consumenten dan ook moeten informeren over de beperkte dekking van de...
Geschillencommissie blaast klacht omver
(Kifid-uitspraak GC 2024-0499) Nu de voorwaarden geen definitie geven van het begrip storm, sluit de Geschillencommissie voor de definitie van storm aan bij de definitie...
Schadevrije jaren gekoppeld aan verzekeringnemer
(Kifid-uitspraak GC 2024-0500) De Geschillencommissie overweegt dat schadevrije jaren gekoppeld worden aan de verzekeringnemer. Deze kunnen daarom niet worden toegekend...
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, VVP 3-2024
(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak!, VVP 3-2024) De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Klant moet stukken wel lezen HYPOTHEKEN - Consument...