Björn Jalving likes & unlikes

Bjorn Jalving Turien & Co 2017

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement bij Turien & Co.) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het feit dat rendement binnen de branche niet langer een vies woord is, is van cruciaal belang voor de sector. De verzekeringsbranche heeft lange tijd gekampt met een imagoprobleem. In dat tijdsgewricht was er wellicht ook minder ruimte voor een focus op rendement. Rendement draagt bij aan de solvabiliteit en geeft rust bij alle stakeholders. Uiteraard betekent dit niet dat we voor alle branches al op het gewenste niveau zijn.

"Verder kunnen we er niet om heen dat risicobeheersing een steeds prominentere rol in de volmachtrelatie krijgt.  Een goede zaak, hopelijk kunnen we hier nog wat synergievoordelen behalen.

"Tot slot ben ik erg trots op de bestuursleden van YoungInSurance.  Zelf zal ik hier mee ophouden omdat ik dit steeds lastiger kan combineren met mijn werk. Wel wil ik eens uitgesproken hebben hoe bewonderenswaardig ik het vind dat deze jonge professionals zich naast hun werk keihard inzetten om jongeren binnen de sector met elkaar te verbinden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Hoezeer ik de focus op rendement belangrijk vind, schuilt hier ook een gevaar in. Ik hoop dat dit niet omslaat in hebzucht.  Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en  standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency alleen weinige intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Dat ik snel voor een redelijke prijs mijn eten krijg in een restaurant is fijn maar ik heb veel liever een leuke avond; met bijvoorbeeld een vriendelijke gastheer/vrouw, live muziek of bijzonder eten. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.

 "Af en toe zie ik gelukkig wel mooie voorbeelden zoals het VVP Event Bijzondere Risico’s. Vanuit verschillende invalshoeken worden hier niche producten besproken. Voor verzekerden die anders buiten de boot dreigen te vallen, vragen om een andere bediening of voor risico’s waar nog geen standaard verzekeringen voor zijn.

"Omdat een betere wereld begint bij jezelf; hebben wij sinds januari de organisatie versterkt met een adviseur MVO.  Het geeft ontzettend veel energie om gezamenlijk over onze toegevoegde waarde te sparren maar af en toe is het ook best confronterend." 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Mark de Rijke likes & unlikes

Mark de Rijke likes & unlikes

"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt...

Paul Robbe likes & unlikes

Paul Robbe likes & unlikes

"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur...

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat...

Tim Schoonbergen likes & unlikes

Tim Schoonbergen likes & unlikes

"Veel verzekeringsvormen hebben heel wat meer maatschappelijke relevantie dan allerlei 'hippe' producten/diensten van nog hippere bedrijven met astronomische winstmarges",...

Ivo Valkenburg likes & unlikes

Ivo Valkenburg likes & unlikes

"Het is de hoogste tijd voor herziening van alle vastgelopen elementen in het financiële systeem." Aldus verbinder en auteur Ivo Valkenburg ('Spirit in Finance')...

Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse likes & unlikes

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de...

Ron Bavelaar likes & unlikes

Ron Bavelaar likes & unlikes

"De traditionele levenmarkt ontwikkelt zich onvoldoende, met alle gevolgen van dien." Aldus Ron Bavelaar, directievoorzitter Yarden, in de rubriek Like & Unlike...

Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes

Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes

“Deze tijd vraagt om meer variatie en maatwerk in woonfinanciering. Dat is mogelijk, maar het gaat niet vanzelf”, stelt Arjen Gielen, directeur van NHG,...

Menno Luiten likes & unlikes

Menno Luiten likes & unlikes

"Er zou meer scheiding moeten komen tussen het aanbieden van hypotheken en het adviseren van hypotheken." Dat stelt commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken...

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

"Marktwerking is goed, maar het moet wel in balans blijven met de maatschappij waarin we leven." Aldus Jeanette Hadderingh, directeur NIBE-SVV, in de rubriek Like...