Björn Jalving likes & unlikes

Bjorn Jalving Turien & Co 2017

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement bij Turien & Co.) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het feit dat rendement binnen de branche niet langer een vies woord is, is van cruciaal belang voor de sector. De verzekeringsbranche heeft lange tijd gekampt met een imagoprobleem. In dat tijdsgewricht was er wellicht ook minder ruimte voor een focus op rendement. Rendement draagt bij aan de solvabiliteit en geeft rust bij alle stakeholders. Uiteraard betekent dit niet dat we voor alle branches al op het gewenste niveau zijn.

"Verder kunnen we er niet om heen dat risicobeheersing een steeds prominentere rol in de volmachtrelatie krijgt.  Een goede zaak, hopelijk kunnen we hier nog wat synergievoordelen behalen.

"Tot slot ben ik erg trots op de bestuursleden van YoungInSurance.  Zelf zal ik hier mee ophouden omdat ik dit steeds lastiger kan combineren met mijn werk. Wel wil ik eens uitgesproken hebben hoe bewonderenswaardig ik het vind dat deze jonge professionals zich naast hun werk keihard inzetten om jongeren binnen de sector met elkaar te verbinden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Hoezeer ik de focus op rendement belangrijk vind, schuilt hier ook een gevaar in. Ik hoop dat dit niet omslaat in hebzucht.  Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en  standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency alleen weinige intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Dat ik snel voor een redelijke prijs mijn eten krijg in een restaurant is fijn maar ik heb veel liever een leuke avond; met bijvoorbeeld een vriendelijke gastheer/vrouw, live muziek of bijzonder eten. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.

 "Af en toe zie ik gelukkig wel mooie voorbeelden zoals het VVP Event Bijzondere Risico’s. Vanuit verschillende invalshoeken worden hier niche producten besproken. Voor verzekerden die anders buiten de boot dreigen te vallen, vragen om een andere bediening of voor risico’s waar nog geen standaard verzekeringen voor zijn.

"Omdat een betere wereld begint bij jezelf; hebben wij sinds januari de organisatie versterkt met een adviseur MVO.  Het geeft ontzettend veel energie om gezamenlijk over onze toegevoegde waarde te sparren maar af en toe is het ook best confronterend." 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Enno Wiertsema likes & unlikes

Enno Wiertsema likes & unlikes

"Onafhankelijk financieel advies is het antwoord op een hoop maatschappelijke vraagstukken." Dat stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in de rubriek Like & Unlike...

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Paul Rijns likes & unlikes

Paul Rijns likes & unlikes

"Er is nog veel te winnen bij het klantvriendelijk inzetten van digitalisering." Dat zegt Paul Rijns (adviseur Staf Leven bij ASR) op persoonlijke titel in de rubriek...

Janthony Wielink likes & unlikes

Janthony Wielink likes & unlikes

"Risicomanagement betekent dat er meer kennis van de (steeds wijzigende) materie moet zijn en dan volstaat helaas Wft Inkomen niet." Aldus Janthony Wielink (Enkwest...

Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...