Björn Jalving likes & unlikes

Bjorn Jalving Turien & Co 2017

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement bij Turien & Co.) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het feit dat rendement binnen de branche niet langer een vies woord is, is van cruciaal belang voor de sector. De verzekeringsbranche heeft lange tijd gekampt met een imagoprobleem. In dat tijdsgewricht was er wellicht ook minder ruimte voor een focus op rendement. Rendement draagt bij aan de solvabiliteit en geeft rust bij alle stakeholders. Uiteraard betekent dit niet dat we voor alle branches al op het gewenste niveau zijn.

"Verder kunnen we er niet om heen dat risicobeheersing een steeds prominentere rol in de volmachtrelatie krijgt.  Een goede zaak, hopelijk kunnen we hier nog wat synergievoordelen behalen.

"Tot slot ben ik erg trots op de bestuursleden van YoungInSurance.  Zelf zal ik hier mee ophouden omdat ik dit steeds lastiger kan combineren met mijn werk. Wel wil ik eens uitgesproken hebben hoe bewonderenswaardig ik het vind dat deze jonge professionals zich naast hun werk keihard inzetten om jongeren binnen de sector met elkaar te verbinden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Hoezeer ik de focus op rendement belangrijk vind, schuilt hier ook een gevaar in. Ik hoop dat dit niet omslaat in hebzucht.  Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en  standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency alleen weinige intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Dat ik snel voor een redelijke prijs mijn eten krijg in een restaurant is fijn maar ik heb veel liever een leuke avond; met bijvoorbeeld een vriendelijke gastheer/vrouw, live muziek of bijzonder eten. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.

 "Af en toe zie ik gelukkig wel mooie voorbeelden zoals het VVP Event Bijzondere Risico’s. Vanuit verschillende invalshoeken worden hier niche producten besproken. Voor verzekerden die anders buiten de boot dreigen te vallen, vragen om een andere bediening of voor risico’s waar nog geen standaard verzekeringen voor zijn.

"Omdat een betere wereld begint bij jezelf; hebben wij sinds januari de organisatie versterkt met een adviseur MVO.  Het geeft ontzettend veel energie om gezamenlijk over onze toegevoegde waarde te sparren maar af en toe is het ook best confronterend." 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...

Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...