Björn Jalving likes & unlikes

Bjorn Jalving Turien & Co 2017

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement bij Turien & Co.) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het feit dat rendement binnen de branche niet langer een vies woord is, is van cruciaal belang voor de sector. De verzekeringsbranche heeft lange tijd gekampt met een imagoprobleem. In dat tijdsgewricht was er wellicht ook minder ruimte voor een focus op rendement. Rendement draagt bij aan de solvabiliteit en geeft rust bij alle stakeholders. Uiteraard betekent dit niet dat we voor alle branches al op het gewenste niveau zijn.

"Verder kunnen we er niet om heen dat risicobeheersing een steeds prominentere rol in de volmachtrelatie krijgt.  Een goede zaak, hopelijk kunnen we hier nog wat synergievoordelen behalen.

"Tot slot ben ik erg trots op de bestuursleden van YoungInSurance.  Zelf zal ik hier mee ophouden omdat ik dit steeds lastiger kan combineren met mijn werk. Wel wil ik eens uitgesproken hebben hoe bewonderenswaardig ik het vind dat deze jonge professionals zich naast hun werk keihard inzetten om jongeren binnen de sector met elkaar te verbinden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Hoezeer ik de focus op rendement belangrijk vind, schuilt hier ook een gevaar in. Ik hoop dat dit niet omslaat in hebzucht.  Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en  standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency alleen weinige intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Dat ik snel voor een redelijke prijs mijn eten krijg in een restaurant is fijn maar ik heb veel liever een leuke avond; met bijvoorbeeld een vriendelijke gastheer/vrouw, live muziek of bijzonder eten. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.

 "Af en toe zie ik gelukkig wel mooie voorbeelden zoals het VVP Event Bijzondere Risico’s. Vanuit verschillende invalshoeken worden hier niche producten besproken. Voor verzekerden die anders buiten de boot dreigen te vallen, vragen om een andere bediening of voor risico’s waar nog geen standaard verzekeringen voor zijn.

"Omdat een betere wereld begint bij jezelf; hebben wij sinds januari de organisatie versterkt met een adviseur MVO.  Het geeft ontzettend veel energie om gezamenlijk over onze toegevoegde waarde te sparren maar af en toe is het ook best confronterend." 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bart de Nie likes & unlikes

Bart de Nie likes & unlikes

"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...

Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter likes & unlikes

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van...

Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong likes & unlikes

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...

Ruud van der Wal likes & unlikes

Ruud van der Wal likes & unlikes

"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...

Marieke van Zuien likes & unlikes

Marieke van Zuien likes & unlikes

"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...

Karin Jakobsen likes & unlikes

Karin Jakobsen likes & unlikes

"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike...

Annemieke Postema likes & unlikes

Annemieke Postema likes & unlikes

Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...

Indra Frishert likes & unlikes

Indra Frishert likes & unlikes

"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...

Jan van de Veen likes & unlikes

Jan van de Veen likes & unlikes

In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...