BKR: verkorten schuldhulpregistratie leidt tot meer problematische schulden

Peter van den Bosch BKR 2024

Het verkorten van de huidige registratietermijn van vijf jaar – waartoe steeds meer gemeenten overgaan – leidt tot een grotere kans op terugval in problematische schulden en een verminderde beschikbaarheid van kredieten, aldus de Stichting BKR naar aanleiding van onderzoek door Zanders.

De belangrijkste conclusie in het onderzoek is dat het verkorten van registratietermijnen van schuldhulpregistratie minder bescherming biedt tegen terugval in problematische schuldsituaties. Dit treft vooral de kwetsbare groep van mensen met een schuldhulpverleden. Deze groep heeft na vijf jaar twaalf keer meer kans om opnieuw in de problematische schulden te komen, in vergelijking tot de groep zonder schuldhulpverleden. "Het verkorten van de bewaartermijn lijkt sociaal, maar leidt in de praktijk ertoe dat meer mensen telkens opnieuw in de betaalproblemen komen. Vanuit het belang van schuldreductie en schuldpreventie is het nodig om een voldoende lange registratietermijn te hanteren", aldus de stichting.

Naast de schuldenproblemen nemen ook de risico’s voor kredietverstrekkers toe, omdat ook zij belangrijke historische gegevens moeten missen. "Ze kunnen immers minder goed inschatten wat de kans is op terugbetaling van de lening. In onderzochte landen heeft het verkorten van bewaartermijnen geleid tot hogere wanbetalingspercentages, verminderde beschikbaarheid van kredieten en hogere kosten van kredieten voor de gehele samenleving."

Peter van den Bosch, bestuursvoorzitter BKR: “Als kredietverstrekkers niet op de hoogte zijn van schuldproblemen die zich hebben voorgedaan bij iemand die een nieuw krediet aanvraagt, levert dat niet alleen een vergroot risico voor de aanvrager zelf op, maar nemen ook de risico’s voor kredietverstrekkers toe. Daarmee stijgt de kostprijs van lenen voor iedereen. Een goede registratie en een passende bewaartermijn dragen aantoonbaar bij aan inzichten in toekomstig betaalgedrag, aan het potentieel voorkomen van terugval en aan het beschikbaar houden van kredieten."

BKR wil met deze resultaten de maatschappelijke dialoog rondom de schuldenproblematiek en financieel welzijn voeden met feitelijkheden. Het aantal huishoudens met geldzorgen neemt toe. Vele partijen werken hard aan oplossingen die sturen op financiële gezondheid. Registraties van schuldhulptrajecten zijn hiervoor aantoonbaar ondersteunend. BKR wil met alle betrokken partijen een feitelijk onderbouwde discussie voeren die kan leiden tot eensgezindheid over het nut van registreren en bewaren, en tot breed gedragen afspraken, in het belang van elk betrokken individu en de hele samenleving.

Reactie toevoegen

 
Kabinet houdt BKR-registratie studieschulden tegen

Kabinet houdt BKR-registratie studieschulden tegen

Het kabinet werkt niet mee aan eventuele registratie van studieschulden door het BKR. Minister Van Engelshoven in antwoord op Kamervragen: "BKR kan niet eigenstandig...

Aantal Nederlanders met betaalproblemen daalt

Aantal Nederlanders met betaalproblemen daalt

Steeds minder Nederlanders kampen met betaalproblemen. Het BKR zag de afgelopen zeven kwartalen een continue daling onder het aantal geregistreerde kredietnemers. Halverwege...

BKR: minder betalingsproblemen bij hypotheken

BKR: minder betalingsproblemen bij hypotheken

Het aantal mensen met een langdurige betalingsachterstand op hun hypotheek daalde het afgelopen jaar met 12 procent naar 86.000. Dit blijkt uit de Hypotheekbarometer...

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Handreiking BKR biedt hulp bij wijzigingsverzoeken

Het BKR heeft de ‘Handreiking Belangenafweging’ gepubliceerd. Met behulp van deze handreiking kunnen verzoeken van consumenten tot (gedeeltelijke) verwijdering...

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Betalingsproblemen met hypotheek nemen verder af

Voor het tiende achtereenvolgende kwartaal is het aantal hypotheekbezitters met langdurige betalingsachterstanden afgenomen. Maar nog steeds is er een derde...

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Het BKR beslist niet of een consument een aangevraagd krediet krijgt"

"Dat hypotheekverstrekkers in de praktijk terughoudend zijn bij het verstrekken van een hypotheek aan een consument met een negatieve registratie bij het BKR, is...

Kamervragen over BKR

Kamervragen over BKR

"Wat gaat u doen om de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel door het BKR te garanderen en te bewerkstelligen dat het BKR en de banken naar de persoonlijke...

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

Rechter verwerpt aantijgingen tegen BKR

De beschuldiging door Dynamiet Nederland van misleiding door Stichting BKR heeft voor de rechter geen stand gehouden.   De Rechtbank Den Haag heeft de aantijgingen...

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Dynamiet Nederland daagt BKR voor rechter wegens misleiding

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit Tiel is door Dynamiet Nederland voor de rechter gedaagd omdat het "bij tv-programma Radar, op zijn website en in andere...

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Achterstand bij hypotheek sneller geregistreerd

Vanaf 1 januari leiden achterstanden op de hypotheekbetaling al na drie maanden tot een negatieve notering bij het BKR. "Met een negatieve BKR-registratie zijn...