Blauw oog voor Aegon bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2022-0941) De consument vordert uitkering onder de verzekering van door haar gemaakte kosten voor een oogoperatie van haar hond. De Geschillencommissie beslist dat de uitsluitingsgronden waarop Aegon zich beroept niet opgaan en de verzekeraar daarom gehouden is de operatiekosten aan de consument te vergoeden, minus een eigen risico.
De commissie: “De verzekeraar heeft zich op het standpunt gesteld dat de operatiekosten niet voor vergoeding in aanmerking komen omdat 1) de kosten het gevolg zijn van een ziekte die aanwezig was bij de geboorte en dus ook vóór het afsluiten van de verzekering; en 2) de kosten het gevolg zijn van aangeboren gebreken.
“Ten aanzien van de eerste uitsluitingsgrond waarop de verzekeraar zich beroept, overweegt de commissie dat het bij ziekte moet gaan om een aandoening die symptomen vertoont c.q. beperkingen met zich brengt in het functioneren. Niet gebleken is dat hiervan bij de geboorte of ten tijde van het afsluiten van de verzekering sprake was. De hond had toen geen symptomen (klachten). Deze uitsluitingsgrond gaat dus niet op.
“De verzekeraar heeft ten aanzien van de tweede uitsluitingsgrond aangevoerd dat iedere genetische afwijking/erfelijke aandoening die bij de geboorte aanwezig is, ook gezien kan worden als een aangeboren afwijking/aangeboren gebrek. De commissie is, mede gelet op de opinie van de dierenoogarts die de consument naar de zitting heeft meegenomen, van oordeel dat op zijn minst verdedigbaar is dat er een verschil is tussen enerzijds erfelijke aandoeningen en anderzijds aangeboren afwijkingen. Bij een aangeboren afwijking moet het bij algemeen geldende medische opvatting gaan om afwijkingen die zich openbaren binnen acht weken na de geboorte. Gesteld, noch gebleken is dat de klachten van de hond van de consument zich binnen acht weken na de geboorte hebben geopenbaard met als gevolg dat deze uitsluitingsgrond ook niet opgaat.”
Reactie toevoegen
Meer over
Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0677) De consumenten hebben op basis van de bruiloftverzekering de volledige vergoeding gevorderd van de gevolmachtigde voor de betalingen...
Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...
Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje
(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...
Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....
Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten
(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...
Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...
Huis moet potdicht afgesloten zijn als niemand thuis is
(Kifid-uitspraak GC 2024-0558) Er is ingebroken in de woning van de consumenten. De dader is de woning binnengekomen via het slaapkamerraam dat op een kleine kier...
Het staat geldverstrekker vrij geen WOZ-waardebepaling meer te accepteren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0554) De Geschillencommissie is van oordeel dat Obvion haar beleid met betrekking tot de wijze waarop een gewijzigde (gestegen) waarde van...
Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...
Geen lekker hapje voor verzekeraar...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0540) De verzekeraar stelt dat de consument hem opzettelijk heeft misleid door bij het aangaan en wijzigen van de verzekering niet te melden...