Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het onderwijs hierover meer voorlichting zouden moeten geven, blijkt uit onderzoek van Dynata onder 1116 mensen in opdracht van Brand New Day. Daarbij heeft 44 procent spijt dat zij niet eerder zijn begonnen met pensioenopbouw.
In het regeerprogramma van het nieuwe kabinet is pensioen niet of nauwelijks een onderwerp, stelt Brand New Day. "Dit ondanks de zorgen die veel Nederlanders over hun oude dag hebben. Er is grote behoefte aan meer informatie en voorlichting over geldzaken en pensioen in het bijzonder. Twee op de drie Nederlanders verwachten een grotere rol van de overheid en van het onderwijs."
Dat meer voorlichting door de overheid en het onderwijs over onderwerpen gerelateerd aan pensioen inderdaad van toegevoegde waarde kan zijn, blijkt uit de andere cijfers die naar voren komen uit de enquête van Brand New Day. Zo geeft bijvoorbeeld 44 procent van de respondenten aan spijt te hebben dat zij niet eerder zijn begonnen met sparen voor hun pensioen. Bij ZZP’ers en ondernemers deelt 53 procent die spijt. Het gevoel leeft vooral onder dertigers en veertigers relatief sterk.
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day: “Die cijfers laten zien dat er met meer en betere voorlichting dus nog een hoop te bereiken valt. Het gaat in eerste instantie om verantwoord omgaan met geld, maar op de middelbare school kun je ook belangrijke onderwerpen als sparen, beleggen, pensioen en hypotheken aankaarten. Iedereen krijgt onherroepelijk met pensioen te maken en juist bij pensioenopbouw geldt dat je betere resultaten behaalt als je er tijdig mee begint. Deze kennis zouden mensen kunnen hebben als ze hier op tijd en op een goede manier over worden voorgelicht.”
De financiële sector zet steeds zwaarder in op financiële educatie. Echter, uit het onderzoek blijkt ook dat bijna vier op de tien Nederlanders verzekeraars en pensioenfondsen niet echt betrouwbaar vinden. Ook dit duidt erop dat het onderwijs en de overheid geschikte partijen zijn om de voorlichting over geldzaken op zich te nemen. Tieland: “Je kunt dit niet alleen aan de markt, aan commerciële partijen overlaten. Daarvoor zijn geldzaken zoals pensioen te belangrijk. De overheid, die er zelf ook belang bij heeft dat mensen op tijd beginnen met pensioenopbouw, lijkt mij bij uitstek een partij die hier een rol in kan vervullen. Daar is twee op de drie Nederlanders het dus mee eens.”
Dat Nederlanders ook veel belang hechten aan aandacht voor financiële onderwerpen in het onderwijs, blijkt wanneer wordt gevraagd of kinderen vanaf de laatste jaren van de basisschool lessen zouden moeten krijgen waarin ze leren met geld om te gaan. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden pleit daarvoor.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 7 oktober 2024
Hoe zou het komen dat met name de Baby Boomers over een goed pensioen beschikken? Waren er toen der tijd niet gewoon adviseurs die (weliswaar op provisie basis waar wat excessen uit moesten ipv kind met badwater weg te gooien) de consument attendeerden en oplossingen aandroegen. Dat mocht toch allemaal niet meer. Met dank aan overheid en groot kapitaal van verzekeraars en banken die de adviseurs te veel macht vonden hebben. Dan moet de maatschappij op de blaren zitten en het zelf maar uitzoeken. Men is kopschuw gemaakt en wil niet betalen voor advies. Provisie was zo slecht nog niet.
Meer over
"Meer educatie nodig om pensioenongeletterdheid aan te pakken"
"Meer educatie is nodig om ‘pensioenongeletterdheid’ aan te pakken", aldus Joost Tieland, directeur Brand New Day. “Wat je niet wilt, is dat mensen...
ICT'ers hebben grootste pensioenzorgen en vaker pensioenspijt
Zes op de tien werkenden in de Nederlandse ICT-sector maken zich zorgen over of ze later voldoende inkomen hebben als ze met pensioen gaan. Dat is onevenredig veel...
Twintigers sparen liever voor wereldreis dan pensioen
Twintigers vormen bij pensioensparen een zorgelijke groep achterblijvers, meent Brand New Day. Joost Tieland, directeur: "Ze zetten relatief veel geld opzij, maar...
Bij Brand New Day kiest een op de vijf nieuwe klanten voor duurzaam beleggen
Sinds de introductie van duurzame modelportefeuilles bij Brand New Day medio 2023 belegt bijna één op de vijf nieuwe klanten duurzaam. Vrouwen en gepensioneerden...
Opnieuw groei voor Brand New Day
Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...
Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen
Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...
Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen
December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende...
Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede
In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...
Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen
Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...
BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light
Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'. Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...