Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Joost Tieland 2023

Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het onderwijs hierover meer voorlichting zouden moeten geven, blijkt uit onderzoek van Dynata onder 1116 mensen in opdracht van Brand New Day. Daarbij heeft 44 procent spijt dat zij niet eerder zijn begonnen met pensioenopbouw.

In het regeerprogramma van het nieuwe kabinet is pensioen niet of nauwelijks een onderwerp, stelt Brand New Day.  "Dit ondanks de zorgen die veel Nederlanders over hun oude dag hebben. Er is grote behoefte aan meer informatie en voorlichting over geldzaken en pensioen in het bijzonder. Twee op de drie Nederlanders verwachten een grotere rol van de overheid en van het onderwijs."

Dat meer voorlichting door de overheid en het onderwijs over onderwerpen gerelateerd aan pensioen inderdaad van toegevoegde waarde kan zijn, blijkt uit de andere cijfers die naar voren komen uit de enquête van Brand New Day. Zo geeft bijvoorbeeld 44 procent van de respondenten aan spijt te hebben dat zij niet eerder zijn begonnen met sparen voor hun pensioen. Bij ZZP’ers en ondernemers deelt 53 procent die spijt. Het gevoel leeft vooral onder dertigers en veertigers relatief sterk.

Joost Tieland, directeur bij Brand New Day:  “Die cijfers laten zien dat er met meer en betere voorlichting dus nog een hoop te bereiken valt. Het gaat in eerste instantie om verantwoord omgaan met geld, maar op de middelbare school kun je ook belangrijke onderwerpen als sparen, beleggen, pensioen en hypotheken aankaarten. Iedereen krijgt onherroepelijk met pensioen te maken en juist bij pensioenopbouw geldt dat je betere resultaten behaalt als je er tijdig mee begint. Deze kennis zouden mensen kunnen hebben als ze hier op tijd en op een goede manier over worden voorgelicht.”

De financiële sector zet steeds zwaarder in op financiële educatie. Echter, uit het onderzoek blijkt ook dat bijna vier op de tien Nederlanders verzekeraars en pensioenfondsen niet echt betrouwbaar vinden. Ook dit duidt erop dat het onderwijs en de overheid geschikte partijen zijn om de voorlichting over geldzaken op zich te nemen. Tieland: “Je kunt dit niet alleen aan de markt, aan commerciële partijen overlaten. Daarvoor zijn geldzaken zoals pensioen te belangrijk. De overheid, die er zelf ook belang bij heeft dat mensen op tijd beginnen met pensioenopbouw, lijkt mij bij uitstek een partij die hier een rol in kan vervullen. Daar is twee op de drie Nederlanders het dus mee eens.”

Dat Nederlanders ook veel belang hechten aan aandacht voor financiële onderwerpen in het onderwijs, blijkt wanneer wordt gevraagd of kinderen vanaf de laatste jaren van de basisschool lessen zouden moeten krijgen waarin ze leren met geld om te gaan. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden pleit daarvoor.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 7 oktober 2024

Hoe zou het komen dat met name de Baby Boomers over een goed pensioen beschikken? Waren er toen der tijd niet gewoon adviseurs die (weliswaar op provisie basis waar wat excessen uit moesten ipv kind met badwater weg te gooien) de consument attendeerden en oplossingen aandroegen. Dat mocht toch allemaal niet meer. Met dank aan overheid en groot kapitaal van verzekeraars en banken die de adviseurs te veel macht vonden hebben. Dan moet de maatschappij op de blaren zitten en het zelf maar uitzoeken. Men is kopschuw gemaakt en wil niet betalen voor advies. Provisie was zo slecht nog niet.

Meer over
Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...