Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het onderwijs hierover meer voorlichting zouden moeten geven, blijkt uit onderzoek van Dynata onder 1116 mensen in opdracht van Brand New Day. Daarbij heeft 44 procent spijt dat zij niet eerder zijn begonnen met pensioenopbouw.
In het regeerprogramma van het nieuwe kabinet is pensioen niet of nauwelijks een onderwerp, stelt Brand New Day. "Dit ondanks de zorgen die veel Nederlanders over hun oude dag hebben. Er is grote behoefte aan meer informatie en voorlichting over geldzaken en pensioen in het bijzonder. Twee op de drie Nederlanders verwachten een grotere rol van de overheid en van het onderwijs."
Dat meer voorlichting door de overheid en het onderwijs over onderwerpen gerelateerd aan pensioen inderdaad van toegevoegde waarde kan zijn, blijkt uit de andere cijfers die naar voren komen uit de enquête van Brand New Day. Zo geeft bijvoorbeeld 44 procent van de respondenten aan spijt te hebben dat zij niet eerder zijn begonnen met sparen voor hun pensioen. Bij ZZP’ers en ondernemers deelt 53 procent die spijt. Het gevoel leeft vooral onder dertigers en veertigers relatief sterk.
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day: “Die cijfers laten zien dat er met meer en betere voorlichting dus nog een hoop te bereiken valt. Het gaat in eerste instantie om verantwoord omgaan met geld, maar op de middelbare school kun je ook belangrijke onderwerpen als sparen, beleggen, pensioen en hypotheken aankaarten. Iedereen krijgt onherroepelijk met pensioen te maken en juist bij pensioenopbouw geldt dat je betere resultaten behaalt als je er tijdig mee begint. Deze kennis zouden mensen kunnen hebben als ze hier op tijd en op een goede manier over worden voorgelicht.”
De financiële sector zet steeds zwaarder in op financiële educatie. Echter, uit het onderzoek blijkt ook dat bijna vier op de tien Nederlanders verzekeraars en pensioenfondsen niet echt betrouwbaar vinden. Ook dit duidt erop dat het onderwijs en de overheid geschikte partijen zijn om de voorlichting over geldzaken op zich te nemen. Tieland: “Je kunt dit niet alleen aan de markt, aan commerciële partijen overlaten. Daarvoor zijn geldzaken zoals pensioen te belangrijk. De overheid, die er zelf ook belang bij heeft dat mensen op tijd beginnen met pensioenopbouw, lijkt mij bij uitstek een partij die hier een rol in kan vervullen. Daar is twee op de drie Nederlanders het dus mee eens.”
Dat Nederlanders ook veel belang hechten aan aandacht voor financiële onderwerpen in het onderwijs, blijkt wanneer wordt gevraagd of kinderen vanaf de laatste jaren van de basisschool lessen zouden moeten krijgen waarin ze leren met geld om te gaan. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden pleit daarvoor.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 7 oktober 2024
Hoe zou het komen dat met name de Baby Boomers over een goed pensioen beschikken? Waren er toen der tijd niet gewoon adviseurs die (weliswaar op provisie basis waar wat excessen uit moesten ipv kind met badwater weg te gooien) de consument attendeerden en oplossingen aandroegen. Dat mocht toch allemaal niet meer. Met dank aan overheid en groot kapitaal van verzekeraars en banken die de adviseurs te veel macht vonden hebben. Dan moet de maatschappij op de blaren zitten en het zelf maar uitzoeken. Men is kopschuw gemaakt en wil niet betalen voor advies. Provisie was zo slecht nog niet.
Meer over
Negatieve rente als katalysator
(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...
“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”
Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...
Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard
“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...
ASR rondt overname Brand New Day PPI af
ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...
Ik beloof je meer én blijere klanten
(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...
Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day
Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...
Uw klant is nooit te jong voor pensioen
Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...
Kansen tijdens de coronacrisis
"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...
Kansen tijdens de coronacrisis
(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...