Boete adviseur van ruim 10.000 euro voor schenden zorgplicht

Kifid kantoor

Adviseur Rood&Burgh Verzekeringen uit Haarlem moet een consument een bedrag van 10.921,88 terugbetalen wegens schending van de zorgplicht, zo blijkt uit bindende uitspraak 2019-302 van de Geschillencommissie Kifid.

Wat is het geval? Tussen een consument en Rood&Burgh Verzekeringen is een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen voor bemiddeling/advies bij een financieringsaanvraag. De consument meent dat zij door de ten onrechte gewekte verwachtingen door de adviseur schade hebben geleden. Daartoe stelt de consument dat de adviseur hen erop had moeten wijzen dat de financiering (mogelijk) niet tijdig rond zou zijn en de gevolgen hiervan.

De Commissie heeft opgemerkt dat de adviseur in letterlijke bewoordingen in een e-mail aan de consumenten heeft verklaard dat de ‘stukken akkoord zijn bevonden’ en dat hij later die week een bindend voorstel verwachtte. Hierdoor bestond er geen twijfel bij de consument over de tijdige totstandkoming van de financiering. Daarbij heeft de adviseur ter zitting verklaard dat de geldverstrekker de financieringsaanvraag nooit goed had mogen keuren. De Commissie overweegt dat de adviseur toerekenbaar tekort is geschoten in zijn dienstverlening. De consument heeft meerdere kostenposten gevorderd, te weten: de boete, de extra kosten voor de notaris, woonkosten, advieskosten van de nieuwe adviseur en kosten voor de bestede tijd aan contact over de financiering. Een gedeelte van deze kostenposten acht de commissie niet toewijsbaar. Daarom wijst de commissie de vordering van de consumenten gedeeltelijk toe.

Reactie toevoegen

 
Meer over
30 dagen is geen maand

30 dagen is geen maand

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKE, UIT VVP 3 RESPIJTTERMIJN – In het jaarverslag wijst Kifid er op dat verzekeraars soms niet de juiste respijttermijnen hanteren...

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Uit VVP 3 van 7 mei 2019 Veel hypotheektransacties betreffen op dit moment oversluitingen. In een recente uitspraak...

Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond

Gedurende het afgelopen jaar zijn bijna 200 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond, aldus Kifid die de klachten sinds een jaar fasegewijs oppakt. Meestal...

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade...

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

Bizarre klacht vindt terecht geen gehoor

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, INKOMEN, UIT VVP 2 Ondanks dat de consument zich niet realiseerde dat hij ziek was, had zijn adviseur hem nadrukkelijk moeten adviseren...