Boete adviseur van ruim 10.000 euro voor schenden zorgplicht

Kifid kantoor

Adviseur Rood&Burgh Verzekeringen uit Haarlem moet een consument een bedrag van 10.921,88 terugbetalen wegens schending van de zorgplicht, zo blijkt uit bindende uitspraak 2019-302 van de Geschillencommissie Kifid.

Wat is het geval? Tussen een consument en Rood&Burgh Verzekeringen is een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen voor bemiddeling/advies bij een financieringsaanvraag. De consument meent dat zij door de ten onrechte gewekte verwachtingen door de adviseur schade hebben geleden. Daartoe stelt de consument dat de adviseur hen erop had moeten wijzen dat de financiering (mogelijk) niet tijdig rond zou zijn en de gevolgen hiervan.

De Commissie heeft opgemerkt dat de adviseur in letterlijke bewoordingen in een e-mail aan de consumenten heeft verklaard dat de ‘stukken akkoord zijn bevonden’ en dat hij later die week een bindend voorstel verwachtte. Hierdoor bestond er geen twijfel bij de consument over de tijdige totstandkoming van de financiering. Daarbij heeft de adviseur ter zitting verklaard dat de geldverstrekker de financieringsaanvraag nooit goed had mogen keuren. De Commissie overweegt dat de adviseur toerekenbaar tekort is geschoten in zijn dienstverlening. De consument heeft meerdere kostenposten gevorderd, te weten: de boete, de extra kosten voor de notaris, woonkosten, advieskosten van de nieuwe adviseur en kosten voor de bestede tijd aan contact over de financiering. Een gedeelte van deze kostenposten acht de commissie niet toewijsbaar. Daarom wijst de commissie de vordering van de consumenten gedeeltelijk toe.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Een consument is van mening dat de risicopremie te hoog is en spreekt Florius erop aan. De Geschillencommissie Kifid oordeelt in bindende uitspraak 2019-558...

Kifid: onjuiste info polisblad: kosten oversluiten voor bank

Kifid: onjuiste info polisblad: kosten oversluiten voor bank

Ondanks dat een polisblad niet voldeed aan de wettelijke vereisten, krijgt een consument toch geen schadevergoeding. Wel moet de bank opdraaien voor de kosten van...

Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

Twee consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat ABN Amro hun doorlopend krediet niet aflossingsvrij wil voortzetten. Aan nieuwe klanten biedt de...

Verzwaarde stelplicht

Verzwaarde stelplicht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN, BROMMERVERZEKERING. UIT VVP 4 De Commissie overweegt in deze uitspraak dat “op Tussenpersoon een verzwaarde stelplicht rust. In...

Kifid: ING Bank moet schadevergoeding betalen wegens onvoloende voorlichting

Kifid: ING Bank moet schadevergoeding betalen wegens onvoloende voorlichting

ING Bank dient een consument een schadevergoeding van 66.000 euro te betalen omdat consumenten onvoldoende zijn voorgelicht over de kenmerken en risico's van perpetuals....

Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat...