Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Actief Klantbeheer LOGO

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principes
doorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes als een mooie stimulans voor financieel professionals om nog meer te doen aan actief klantbeheer.

De AFM-publicatie 'Principes voor de doorlopende advisering van klanten' geeft een richtlijn over hoe je als financieel adviesbedrijf invulling kunt geven aan actief klantbeheer. De drie principes zijn:  formuleer je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal je aanpak; maak duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet en breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

“Het is mooi om te lezen dat de principes die AFM beschrijft, bij wijze van spreken ook één op één terugkomen in de opleiding die in opdracht van het branche-initiatief is ontwikkeld”, aldus Peter Wormskamp, één van de initiatiefnemers. “Het doel is immers om in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren te laten zijn.”

De AFM geeft aan dat zij niet gaat voorschrijven hoe de Principes volledig ingevuld dienen te worden. Dit geeft partijen in de markt ruimte. Ruimte om goed na te denken over de invulling. En ook ruimte om een gezond verdienmodel te koppelen aan het uitvoeren van actief klantbeheer. Dit inclusief de ruimte om je bedrijfsvoering te optimaliseren door middel van continu verbeteren. Wormskamp: “Het feit dat AFM zich uitspreekt over welke Principes zij zien, én dat zij de uitnodiging doen om de dialoog over dit onderwerp aan te gaan, kunnen wij alleen maar toejuichen. Dat ondersteunt hetgeen wij met zijn allen in het manifest hebben verklaard.”

Overigens valt vanuit het branche-initiatief te melden dat in 2022 de stap zal worden gemaakt naar een onafhankelijke stichting met meer deelnemers en dat in de loop van januari de uitkomsten van het Brancheonderzoek Actief Klantbeheer zullen worden
gepresenteerd.  Meer informatie klik hier.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 15 december 2021

@Berend Tooms, MIsschien niks nieuws, maar wel meer duidelijkheid over wat in 2016 consultancy noemden, de flinterdunne grens tussen adviseren en informeren. M.i.v. 1/1-2016 BGFO3 o i d konden zowel Verzekeraars, als (Groot)volmachten als kleine intermediairbedrijven ervoor kiezen niet meer te adviseren c.q. de AFM-adviesvergunning laten vallen. Dus als je als verzekeraar, volmachtbedrijf of kleine tussenpersoon enkel nog wilt informeren (tja, als kleine tussenpersoon zonder volmachtbeloning verdien je dan helemaal niks meer op complexe producten, maar moet je het hebben van het beheer van een schadeportefeuille). Hmm...voor enkel informeren hoef je meen ik, niet wft-gediplomeerd te zijn toch?

Berend Tooms - Tooms Beheer 15 december 2021

Niets nieuws dus. De AFM geeft alleen richting en toetst achteraf. Naar haar eigen normen, de AFM ondergaat nauwelijks een toetsing. Toejuichen? Je hebt er maar mee te dealen. Moet er wel een beetje om lachten inmiddels, dat actief klantbeheer. Meer een beetje common sense kom je een heel eind. Bijzonder dat daar nu (2021) nog richting in gegeven moet worden?

Meer over
Bepaal wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor van 2022 mag...

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank zijn genomineerd voor de Gouden Spreekbuis. Blauw Research voert dit jaar voor de 25ste keer de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers...

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Vierde Obvion RUN ondanks regen een groot succes

Vierde Obvion RUN ondanks regen een groot succes

De vierde Obvion RUN, georganiseerd door Stichting Grand Ballon, was ondanks de regen een groot succes. Bianca Zomerhuis, CEO van Obvion: “Met in 2018 nog...

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz roept alle geldverstrekkers op om – eventueel tijdelijk – (financiële) drempels die consumenten ervaren bij het verlagen van de risico-opslag...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Kennis delen over klimaatrisico’s

Kennis delen over klimaatrisico’s

(Adfiz in Ken je vak! VVP 4-2022) Klanten en stakeholders kijken steeds vaker naar adviseurs als belangrijke speler om hen beter voor te bereiden op klimaatrisico’s....

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...