Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Actief Klantbeheer LOGO

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principes
doorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes als een mooie stimulans voor financieel professionals om nog meer te doen aan actief klantbeheer.

De AFM-publicatie 'Principes voor de doorlopende advisering van klanten' geeft een richtlijn over hoe je als financieel adviesbedrijf invulling kunt geven aan actief klantbeheer. De drie principes zijn:  formuleer je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal je aanpak; maak duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet en breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

“Het is mooi om te lezen dat de principes die AFM beschrijft, bij wijze van spreken ook één op één terugkomen in de opleiding die in opdracht van het branche-initiatief is ontwikkeld”, aldus Peter Wormskamp, één van de initiatiefnemers. “Het doel is immers om in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren te laten zijn.”

De AFM geeft aan dat zij niet gaat voorschrijven hoe de Principes volledig ingevuld dienen te worden. Dit geeft partijen in de markt ruimte. Ruimte om goed na te denken over de invulling. En ook ruimte om een gezond verdienmodel te koppelen aan het uitvoeren van actief klantbeheer. Dit inclusief de ruimte om je bedrijfsvoering te optimaliseren door middel van continu verbeteren. Wormskamp: “Het feit dat AFM zich uitspreekt over welke Principes zij zien, én dat zij de uitnodiging doen om de dialoog over dit onderwerp aan te gaan, kunnen wij alleen maar toejuichen. Dat ondersteunt hetgeen wij met zijn allen in het manifest hebben verklaard.”

Overigens valt vanuit het branche-initiatief te melden dat in 2022 de stap zal worden gemaakt naar een onafhankelijke stichting met meer deelnemers en dat in de loop van januari de uitkomsten van het Brancheonderzoek Actief Klantbeheer zullen worden
gepresenteerd.  Meer informatie klik hier.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 15 december 2021

@Berend Tooms, MIsschien niks nieuws, maar wel meer duidelijkheid over wat in 2016 consultancy noemden, de flinterdunne grens tussen adviseren en informeren. M.i.v. 1/1-2016 BGFO3 o i d konden zowel Verzekeraars, als (Groot)volmachten als kleine intermediairbedrijven ervoor kiezen niet meer te adviseren c.q. de AFM-adviesvergunning laten vallen. Dus als je als verzekeraar, volmachtbedrijf of kleine tussenpersoon enkel nog wilt informeren (tja, als kleine tussenpersoon zonder volmachtbeloning verdien je dan helemaal niks meer op complexe producten, maar moet je het hebben van het beheer van een schadeportefeuille). Hmm...voor enkel informeren hoef je meen ik, niet wft-gediplomeerd te zijn toch?

Berend Tooms - Tooms Beheer 15 december 2021

Niets nieuws dus. De AFM geeft alleen richting en toetst achteraf. Naar haar eigen normen, de AFM ondergaat nauwelijks een toetsing. Toejuichen? Je hebt er maar mee te dealen. Moet er wel een beetje om lachten inmiddels, dat actief klantbeheer. Meer een beetje common sense kom je een heel eind. Bijzonder dat daar nu (2021) nog richting in gegeven moet worden?

Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen wordt per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Financial & Risk Officer (CFRO) bij Obvion Hypotheken. De nieuwe rol van CFRO is ontstaan door een samenvoeging...

Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

(Partner in kennis Dukers & Baelemans in VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Wij hebben vorige week bij jullie onze hypotheek afgesloten voor het verbouwen...