Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Actief Klantbeheer LOGO

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principes
doorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes als een mooie stimulans voor financieel professionals om nog meer te doen aan actief klantbeheer.

De AFM-publicatie 'Principes voor de doorlopende advisering van klanten' geeft een richtlijn over hoe je als financieel adviesbedrijf invulling kunt geven aan actief klantbeheer. De drie principes zijn:  formuleer je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal je aanpak; maak duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet en breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

“Het is mooi om te lezen dat de principes die AFM beschrijft, bij wijze van spreken ook één op één terugkomen in de opleiding die in opdracht van het branche-initiatief is ontwikkeld”, aldus Peter Wormskamp, één van de initiatiefnemers. “Het doel is immers om in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren te laten zijn.”

De AFM geeft aan dat zij niet gaat voorschrijven hoe de Principes volledig ingevuld dienen te worden. Dit geeft partijen in de markt ruimte. Ruimte om goed na te denken over de invulling. En ook ruimte om een gezond verdienmodel te koppelen aan het uitvoeren van actief klantbeheer. Dit inclusief de ruimte om je bedrijfsvoering te optimaliseren door middel van continu verbeteren. Wormskamp: “Het feit dat AFM zich uitspreekt over welke Principes zij zien, én dat zij de uitnodiging doen om de dialoog over dit onderwerp aan te gaan, kunnen wij alleen maar toejuichen. Dat ondersteunt hetgeen wij met zijn allen in het manifest hebben verklaard.”

Overigens valt vanuit het branche-initiatief te melden dat in 2022 de stap zal worden gemaakt naar een onafhankelijke stichting met meer deelnemers en dat in de loop van januari de uitkomsten van het Brancheonderzoek Actief Klantbeheer zullen worden
gepresenteerd.  Meer informatie klik hier.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 15 december 2021

@Berend Tooms, MIsschien niks nieuws, maar wel meer duidelijkheid over wat in 2016 consultancy noemden, de flinterdunne grens tussen adviseren en informeren. M.i.v. 1/1-2016 BGFO3 o i d konden zowel Verzekeraars, als (Groot)volmachten als kleine intermediairbedrijven ervoor kiezen niet meer te adviseren c.q. de AFM-adviesvergunning laten vallen. Dus als je als verzekeraar, volmachtbedrijf of kleine tussenpersoon enkel nog wilt informeren (tja, als kleine tussenpersoon zonder volmachtbeloning verdien je dan helemaal niks meer op complexe producten, maar moet je het hebben van het beheer van een schadeportefeuille). Hmm...voor enkel informeren hoef je meen ik, niet wft-gediplomeerd te zijn toch?

Berend Tooms - Tooms Beheer 15 december 2021

Niets nieuws dus. De AFM geeft alleen richting en toetst achteraf. Naar haar eigen normen, de AFM ondergaat nauwelijks een toetsing. Toejuichen? Je hebt er maar mee te dealen. Moet er wel een beetje om lachten inmiddels, dat actief klantbeheer. Meer een beetje common sense kom je een heel eind. Bijzonder dat daar nu (2021) nog richting in gegeven moet worden?

Meer over
Het Raadhuis wint categorie Particulier Advies VVP Advies Award 2024

Het Raadhuis wint categorie Particulier Advies VVP Advies Award 2024

Adviesgroep Het Raadhuis heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Particulier Advies gewonnen. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt

Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is weer geactualiseerd en tegelijkertijd handzamer gemaakt. Adfiz: "In de loop der jaren zijn er de nodige toevoegingen gedaan...

"Te weinig water zorgt voor miljardenschade aan funderingen"

"Te weinig water zorgt voor miljardenschade aan funderingen"

Vereniging Eigen Huis roept het nieuwe kabinet op tot actie tegen funderingsschade door lage en fluctuerende grondwaterpeilen. "Dit leidt namelijk tot extra kosten...

"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk...

Blessing in disguise?

Blessing in disguise?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...

Onveranderde waarde in een veranderende wereld

Onveranderde waarde in een veranderende wereld

(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...

AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"

AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"

De AFM vraagt aandacht voor tien principes bij het verbeteren van changemanagement door verstrekkers van consumptief of hypothecair krediet. Naar aanleiding van...

Du Gardijn winnaar categorie Zakelijk Advies VVP Advies Award 2024

Du Gardijn winnaar categorie Zakelijk Advies VVP Advies Award 2024

Du Gardijn heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Zakelijk Advies gewonnen. Jurylid Edwin Bosma (BHB Dullemond) overhandigde persoonlijk namens de jury de award,...

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...

Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer

Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer

Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting...