Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Actief Klantbeheer LOGO

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principes
doorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes als een mooie stimulans voor financieel professionals om nog meer te doen aan actief klantbeheer.

De AFM-publicatie 'Principes voor de doorlopende advisering van klanten' geeft een richtlijn over hoe je als financieel adviesbedrijf invulling kunt geven aan actief klantbeheer. De drie principes zijn:  formuleer je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal je aanpak; maak duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet en breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

“Het is mooi om te lezen dat de principes die AFM beschrijft, bij wijze van spreken ook één op één terugkomen in de opleiding die in opdracht van het branche-initiatief is ontwikkeld”, aldus Peter Wormskamp, één van de initiatiefnemers. “Het doel is immers om in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren te laten zijn.”

De AFM geeft aan dat zij niet gaat voorschrijven hoe de Principes volledig ingevuld dienen te worden. Dit geeft partijen in de markt ruimte. Ruimte om goed na te denken over de invulling. En ook ruimte om een gezond verdienmodel te koppelen aan het uitvoeren van actief klantbeheer. Dit inclusief de ruimte om je bedrijfsvoering te optimaliseren door middel van continu verbeteren. Wormskamp: “Het feit dat AFM zich uitspreekt over welke Principes zij zien, én dat zij de uitnodiging doen om de dialoog over dit onderwerp aan te gaan, kunnen wij alleen maar toejuichen. Dat ondersteunt hetgeen wij met zijn allen in het manifest hebben verklaard.”

Overigens valt vanuit het branche-initiatief te melden dat in 2022 de stap zal worden gemaakt naar een onafhankelijke stichting met meer deelnemers en dat in de loop van januari de uitkomsten van het Brancheonderzoek Actief Klantbeheer zullen worden
gepresenteerd.  Meer informatie klik hier.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 15 december 2021

@Berend Tooms, MIsschien niks nieuws, maar wel meer duidelijkheid over wat in 2016 consultancy noemden, de flinterdunne grens tussen adviseren en informeren. M.i.v. 1/1-2016 BGFO3 o i d konden zowel Verzekeraars, als (Groot)volmachten als kleine intermediairbedrijven ervoor kiezen niet meer te adviseren c.q. de AFM-adviesvergunning laten vallen. Dus als je als verzekeraar, volmachtbedrijf of kleine tussenpersoon enkel nog wilt informeren (tja, als kleine tussenpersoon zonder volmachtbeloning verdien je dan helemaal niks meer op complexe producten, maar moet je het hebben van het beheer van een schadeportefeuille). Hmm...voor enkel informeren hoef je meen ik, niet wft-gediplomeerd te zijn toch?

Berend Tooms - Tooms Beheer 15 december 2021

Niets nieuws dus. De AFM geeft alleen richting en toetst achteraf. Naar haar eigen normen, de AFM ondergaat nauwelijks een toetsing. Toejuichen? Je hebt er maar mee te dealen. Moet er wel een beetje om lachten inmiddels, dat actief klantbeheer. Meer een beetje common sense kom je een heel eind. Bijzonder dat daar nu (2021) nog richting in gegeven moet worden?

Meer over
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen

In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer

(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

HBO-studenten kunnen sinds kort bij een aantal HBO-instellingen op een nieuwe manier afstuderen; namelijk afstuderen op een ‘beroepsproduct’, zo laat...

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime

De AFM doet dit voorjaar een verkennend onderzoek bij financieel dienstverleners en beleggingsondernemingen die diensten verlenen binnen ‘het nationaal regime’....

"Maak overbruggingskrediet toegankelijker voor senioren"

"Maak overbruggingskrediet toegankelijker voor senioren"

Vereniging Eigen Huis roept banken op om senioren beter te ondersteunen bij het kopen van een nieuwe levensloopbestendige woning door losse overbruggingskredieten...

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

(Karin Boog, Vereniging Eigen Huis, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De hypotheekadviseur kan de spil zijn in het verduurzamingsproces. Door samen te werken...

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, Narim en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Dit onderzoek brengt...

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...