Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Digitaal tablet via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning, dé Nederlandse standaard voor B2B-authenticatie, ook buiten de verzekeringssector. De organisaties gaan met elkaar afgestemde boodschappen communiceren naar hun achterban waarbij wordt verwezen naar een gezamenlijk ontwikkelde centrale informatiepagina.

Het Digitaal Paspoort was meer dan twintig jaar de branchestandaard voor inloggen in de verzekeringssector. Om veiligheidsredenen vervalt het Digitaal Paspoort eind 2021. Online dienstverleners (zoals verzekeraars en serviceproviders) en gebruikers (zoals financieel adviseurs) van het Digitaal Paspoort kunnen tot en met december 2021 overstappen naar een nieuw inlogmiddel: eHerkenning.

De informatiepagina bevat een stappenplan voor gebruikers en een stappenplan voor online dienstverleners. Ook staat op de pagina een overzicht van meest gestelde vragen en worden de belangrijkste begrippen toegelicht. Bij de informatiepagina ligt het accent op het waarom en wanneer van de migratie. Over het hoe en wat worden dienstverleners en gebruikers geïnformeerd via hun leveranciers.

ASR is de eerste verzekeraar die live is gegaan met eHerkenning. Bij deze verzekeraar loggen sinds eind juni meer dan 200 kantoren met eHerkenning in op het adviseursportaal Cockpit.

De brancheorganisaties reageren verheugd. Zo zegt Richard Weurding (Verbond van Verzekeraars):
‘’Veilig digitaal zakendoen is uitermate belangrijk, daarom roep ik alle verzekeraars op om eHerkenning te implementeren, het liefst zo snel mogelijk maar uiterlijk volgend jaar." Enno Wiertsema (Adfiz) voegt hieraan toe: ‘’Loyaliteit aan de keten en veilig inloggen vraagt om eHerkenning. Mijn leden willen graag met één veilig middel overal kunnen inloggen.’’ En Ron Gardenier (NVGA): ‘’Wij gaan eHerkenning als moderne vorm van authenticatie uitdragen naar en aanmoedigen onder onze leden. We ervaren hier mooie samenwerking."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 3 juli 2020

Prachtig allemaal maar weer extra barrières en tijdrovend op n dag. Iedere inlog 6 muisklikken en op je mobiel scannen en code invoeren. Digitaal paspoort 2 snelle muisklikken. Wanneer je regelmatig muteert of raadpleegt op verschillende tijdstippen per dag met de klant aan jouw mobiel wordt het een frustrerende bezigheid. Het moet dus eenvoudiger en sneller. Anders krijg je vermijdingsgedrag en is n mailtje sneller. Weer ontwikkeld vanachter het verkeerde bureau.

Meer over
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Verzekeraars zijn in hun premies niet meer onderscheid gaan maken tussen verschillende groepen mensen met verschillende risico’s. Voor zover er premieverschillen...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...