Brancheorganisaties: stap nu over op eHerkenning en Bedrijfscertificaat

Peter Mols 2020

Het Digitaal Paspoort vervalt op 7 januari 2022. Daarom roepen Adfiz, NVGA, Verbond van Verzekeraars en SIVI alle ondernemen in de financiële sector per direct over te gaan naar eHerkenning (voor medewerkers) en Bedrijfscertificaat (voor ondernemingen). "Om ná 7 januari geen leereffecten te ervaren, is starten met het gebruik een must."

Urgentie is nu geboden, aldus de brancheorganisaties. "Het Digitaal Paspoort kan immers na 7 januari niet meer worden gebruikt. Voor ondernemingen die gebruik maken van Aplaza geldt een aanvullende vereiste: zij dienen ook voor 7 januari het Bedrijfscertificaat aan te schaffen. Anders is het na 7 januari niet meer mogelijk om digitale documenten en berichten via Aplaza, dat ook gebruik maakt van het Digitaal Paspoort, op te halen via het softwarepakket van de financiële adviseur. Het Bedrijfscertificaat, ondersteunt door alle softwareleveranciers, is eenvoudig aan te schaffen en in een aantal stappen te activeren via de site van Aplaza."

Volgens SIVI heeft inmiddels een meerderheid van de Digitaal Paspoort-gebruikers eHerkenning aangeschaft. "We zien een goede voortgang met betrekking tot het aanschaffen van het Bedrijfscertificaat en is het overgrote deel van de dienstverleners klaar voor eHerkenning", aldus Peter Mols, directeur SIVI. “Ja, het gaat nu over de laatste schapen en de spreekwoordelijke dam. Het lijkt goed te gaan aan de kant van de beschikbaarheid van de middelen en de mogelijkheden tot gebruik. En toch zijn we er nog niet. Dienstverleners moeten snel met de gebruikers communiceren op het moment dat ze gereed zijn. En daarbij graag de nodige features inregelen. Single Sign On verbetert de performance voor het intermediair aanzienlijk, en daarom roep ik verzekeraars en serviceproviders dringend op om met de overgang naar eHerkenning dit in ieder geval ook in te regelen.’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Na een geslaagde pilot met Nh1816 rolt SIVI de werkwijze uit waarbij de AFS-definitie standaard wordt ingezet voor het specificeren van de polisgegevens die een...

Laat de verrassingen maar komen

Laat de verrassingen maar komen

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

SIVI van start met trainingsprogramma

SIVI van start met trainingsprogramma

SIVI gaat op verzoek van de markt van start met het aanbieden van een serie nieuwe trainingen. Op 19 april is de aftrap met de training AFD 1.0 Basis. Binnen de...

Kennisbank Data Exchange van start

Kennisbank Data Exchange van start

Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren....

Niet alle aanbieders halen deadline eHerkenning

Niet alle aanbieders halen deadline eHerkenning

Niet alle aanbieders hebben de deadline eHerkenning gehaald. Vanaf 7 januari is inloggen bij aanbieders alleen nog mogelijk met eHerkenning, dat het Digitaal Paspoort...