Brand/explosie belangrijkste schade-oorzaak zakelijke tekening

Hal fabriek via Pixabay

AGCS heeft de belangrijkste oorzaken van schade voor bedrijven geïdentificeerd aan de hand van ruim 530.000 verzekeringsclaims in meer dan 200 landen en gebieden, waarbij AGCS tussen 2017 en 2021 betrokken is geweest (doorgaans wordt de dekking door een aantal verzekeraars gezamenlijk verleend gezien de enorme bedragen die in de bedrijfssector op het spel staan). In Nederland zijn de drie belangrijkste oorzaken van schade: brand en explosie, productgebreken, en menselijke en bedieningsfouten.

Uit de analyse blijkt dat wereldwijd bijna 75 procent van de financiële verliezen voortvloeit uit de Top Tien schadeoorzaken, terwijl de Top Drie oorzaken aanleiding zijn voor bijna de helft (45 procent) van de verliezen. Ondanks verbeteringen op het gebied van risicobeheer en brandpreventie, is brand/explosie (met uitzondering van natuurbranden) met 21 procent van het bedrag van alle schadeclaims de belangrijkste oorzaak van bedrijfsverzekeringsverliezen. Branden hebben in vijf jaar tijd tot meer dan achttien miljard euro aan verzekeringsclaims geleid, zo blijkt uit de analyse. De gemiddelde claim bedraagt ongeveer 1,5 miljoen euro. 

Natuurrampen (vijftien procent) vormen wereldwijd de tweede grootste schadeoorzaak als het op de waarde van schadeclaims aankomt. De top vijf oorzaken (op basis van ruim 20.000 claims over de hele wereld) - orkanen/tornado's (29 procent); storm (negentien procent); overstroming (veertien procent); vorst/ijs/sneeuw (negen procent) en aardbeving/tsunami (zes procent) - zijn samen goed voor 77% van de waarde van alle schadeclaims. Orkanen en tornado's zijn de duurste schadeoorzaken, onder meer doordat twee van de laatste vijf Atlantische orkaanseizoenen (2017 en 2021) tot de drie meest actieve en dure ooit behoren, net als de tornadoactiviteit die onlangs een record heeft gebroken. Verzekeraars zien ook nieuwe scenario's. In 2021 werd onverwachte schade veroorzaakt door omvangrijke gebeurtenissen als de 'Texas Big Freeze' in de VS en de overstromingen in Duitsland. 

Gebrekkig vakmanschap/onderhoud zijn de op twee na belangrijkste oorzaken van schade in het algemeen (goed voor negen procent qua waarde) en zijn ook de tweede meest voorkomende oorzaken van schadeclaims (goed voor zeven procent qua aantal, alleen overtroffen door beschadigde goederen met elf procent). Dure incidenten omvatten onder meer de instorting van gebouwen/constructies/verzakkingen als gevolg van gebrekkige werkzaamheden, gebrekkige fabricage van producten/onderdelen of een onjuist ontwerp.

De overige Top Tien-oorzaken van verlies zijn: vliegtuigbotsing/ongeval (negen procent), machinebreuk (vijf procent), defect product (vijf procent), scheepvaartincidenten (drie procent), beschadigde goederen (drie procent), nalatigheid/onjuist advies (twee procent) en waterschade (twee procent).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

Verzekeraars kunnen innovatie meer stimuleren

(Uit VVP 6-2023) Flowid uit Zaltbommel is expert op het gebied van systeemintegratie voor flow oplossingen en ontwerpt en bouwt flow skids voor lab, pilot en productie....

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

Generatieve AI vergroot beroepsaansprakelijkheidsrisico

Generatieve AI vergroot beroepsaansprakelijkheidsrisico

In een nieuw rapport wijst Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) op het beroepsaansprakelijkheidsrisico dat ontstaat door generatieve AI. De verzekeraar:...

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Nederlandse bedrijven betalen opnieuw meer premie voor hun risicoverzekeringen. Ook kosten nieuwe preventie-eisen bedrijven beduidend meer. Cybercriminaliteit is...

"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

"Vergelijkingssoftware hard nodig in zakelijke markt"

De oproep van de AFM begin dit jaar aan de branche om de verzekeringsvoorwaarden van cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken, verdient meer aandacht, aldus...

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Ransomware blijft grootste cyberrisico, deep fake rukt op

Ransomware blijft grootste cyberrisico, deep fake rukt op

Ransomware blijft het grootste cyberrisico voor organisaties wereldwijd, aldus het rapport Cyber: The changing threat landscape van Allianz Global Corporate &...

"Bedrijven moeten zich voorbereiden op toename van sociale onrust"

"Bedrijven moeten zich voorbereiden op toename van sociale onrust"

Bedrijven, meent Allianz Global Corporate & Specialty, moeten hun bedrijfsnoodplannen herzien en zo nodig bijwerken, rekening houdend met eventuele kwetsbaarheden...

Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels

Voor het eerst sinds jaren weer meer winkels

Op 1 januari 2022 waren er 83.800 fysieke winkelvestigingen in Nederland, 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010....

Voor het eerst meer dan twee miljoen bedrijven

Voor het eerst meer dan twee miljoen bedrijven

In 2021 kwamen er 163.000 bedrijven bij, een groei van 8,5 procent. Daardoor telde Nederland op 1 januari 2022 voor het eerst meer dan twee miljoen bedrijven. Het...