Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende rekeningen, in het aantal stortingen en in de hoogte van de stortingen. Kennelijk nemen veel mensen pas als de kerstboom staat de tijd en rust om goed naar hun pensioen te kijken. Zo’n 40% van het geld dat klanten jaarlijks bij ons storten, komt binnen in de maand december.”
Volgens Brand New Day beginnen Nederlanders steeds eerder met het opbouwen van een individuele pensioenpot. De gemiddelde leeftijd waarop klanten beginnen te beleggen voor (extra) pensioen is stevig gedaald, van gemiddeld 45,3 (in 2014) naar 40,9 jaar. Vrouwen openden in 2024 gemiddeld gezien op 40,3-jarige leeftijd een pensioenbeleggingsrekening. Bij mannen ligt de startleeftijd op 41,5 jaar. “Het klantgemiddelde komt daarmee uit op 40,9 jaar, dat is het jongste dat we ooit hebben gezien”, aldus Tieland. Tien jaar geleden lag die gemiddelde leeftijd nog op 44,1 voor vrouwen en 45,6 jaar voor mannen.
De gemiddelde maandelijkse inleg (over januari tot en met oktober), gaat omhoog: van €129 in 2022, €154 in 2023 naar €195 in 2024. Volgens Tieland heeft dat te maken met een groeiend pensioenbewustzijn bij bepaalde groepen en de verhoging van de fiscale jaarruimte vanaf medio vorig jaar van maximaal €13.500 naar €36.000.
Wat het pensioenbewustzijn betreft is er volgens Tieland nog wel wat werk aan de winkel. In een onderzoek van de pensioenbank zegt slechts 10 procent van de totale beroepsbevolking dit jaar de fiscale aftrek te zullen benutten. Slechts 18 procent kent de term jaarruimte.
Reactie toevoegen
Meer over
Twintigers sparen liever voor wereldreis dan pensioen
Twintigers vormen bij pensioensparen een zorgelijke groep achterblijvers, meent Brand New Day. Joost Tieland, directeur: "Ze zetten relatief veel geld opzij, maar...
Bij Brand New Day kiest een op de vijf nieuwe klanten voor duurzaam beleggen
Sinds de introductie van duurzame modelportefeuilles bij Brand New Day medio 2023 belegt bijna één op de vijf nieuwe klanten duurzaam. Vrouwen en gepensioneerden...
Opnieuw groei voor Brand New Day
Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...
Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen
Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...
Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede
In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...
Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen
Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...
BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light
Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'. Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...
"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...
Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt
Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...
Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"
De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...