Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"
De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis.
“Bijna een derde van de vrouwen zegt geen of onvoldoende kennis over het pensioenstelsel te hebben. Daar is dus nog veel te winnen met goede voorlichting”, stelt Stefanie van Rootselaar van Brand New Day.
Vrouwen komen wel vaker in actie. Het aandeel vrouwen dat zelf niets (extra) opzij zet voor pensioen is gedaald van 37 procent in 2023 naar 30 procent nu.
Brand New Day ziet ook in de aanwas van nieuwe klanten het aandeel vrouwen toenemen. Van Rootselaar: “Werd in 2015 nog 20 procent van de nieuwe rekeningen door een vrouw geopend, inmiddels is dat dit jaar gestegen naar bijna 37 procent. Ik ben ervan overtuigd dat als vrouwen zich meer in pensioenzaken verdiepen en beter voorgelicht worden, ze ook actie zullen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze later een goed pensioen hebben.”
Bronnen
Van Rootselaar stelt dat niet alleen werkgevers een goede voorlichting moeten geven. “Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele pensioensector, een sector waarin vrouwen overigens nog steeds zijn ondervertegenwoordigd in pensioenfondsbesturen. Vrouwen geven ook aan dat er een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs en de overheid.”
Ruim een kwart van de Nederlanders (27 procent) zegt geen of onvoldoende kennis te hebben over het Nederlandse pensioenstelsel. Achter dit gemiddelde percentage gaan grote verschillen tussen mannen en vrouwen schuil. Zo geeft 55 procent van de mannen aan dat het hen duidelijk is hoe het Nederlandse pensioenstelsel is opgebouwd, tegen 37 procent van de vrouwen. Van de vrouwen zegt 32 procent die kennis niet of onvoldoende te hebben, een significant hoger percentage dan bij de mannen (22 procent).
Reactie toevoegen
Meer over
Helft Nederlanders onbewust van lager pensioeninkomen vrouwen
In Nederland is sprake van een grote pensioenkloof: gepensioneerde vrouwen ontvangen gemiddeld 40 procent minder pensioen dan mannen. Toch is bijna de helft van...
Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede
In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...
Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen
Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...
BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light
Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'. Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...
"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...
Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt
Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...
"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"
De pensioenonzekerheid neemt toe na introductie van het nieuwe pensioenstelsel evenals de aandacht voor aanvullend pensioen, constateert Brand New Day, dat in het...
Flexibele werkgeverslijfrente Brand New Day nu ook via adviseurs
Werkgevers die voor werknemers een flexibele pensioenregeling bij Brand New Day willen afsluiten, kunnen dat nu ook via hun financieel adviseur doen. “De vraag...
Oproep tot helderheid in pensioendossier
“De onzekerheid over mogelijke aanpassingen van het nieuwe pensioenstelsel achteraf is onwenselijk. Mensen weten hierdoor niet meer waar ze aan toe zijn”,...
"Overhevelen individuele pensioenpot kan veel geld opleveren"
"Nederlanders staan erom bekend dat ze goed op de prijs van producten letten. Bij pensioen valt dat doorgaans tegen. Overstappen naar een beter derde pijler product...