Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"
De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis.
“Bijna een derde van de vrouwen zegt geen of onvoldoende kennis over het pensioenstelsel te hebben. Daar is dus nog veel te winnen met goede voorlichting”, stelt Stefanie van Rootselaar van Brand New Day.
Vrouwen komen wel vaker in actie. Het aandeel vrouwen dat zelf niets (extra) opzij zet voor pensioen is gedaald van 37 procent in 2023 naar 30 procent nu.
Brand New Day ziet ook in de aanwas van nieuwe klanten het aandeel vrouwen toenemen. Van Rootselaar: “Werd in 2015 nog 20 procent van de nieuwe rekeningen door een vrouw geopend, inmiddels is dat dit jaar gestegen naar bijna 37 procent. Ik ben ervan overtuigd dat als vrouwen zich meer in pensioenzaken verdiepen en beter voorgelicht worden, ze ook actie zullen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze later een goed pensioen hebben.”
Bronnen
Van Rootselaar stelt dat niet alleen werkgevers een goede voorlichting moeten geven. “Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele pensioensector, een sector waarin vrouwen overigens nog steeds zijn ondervertegenwoordigd in pensioenfondsbesturen. Vrouwen geven ook aan dat er een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs en de overheid.”
Ruim een kwart van de Nederlanders (27 procent) zegt geen of onvoldoende kennis te hebben over het Nederlandse pensioenstelsel. Achter dit gemiddelde percentage gaan grote verschillen tussen mannen en vrouwen schuil. Zo geeft 55 procent van de mannen aan dat het hen duidelijk is hoe het Nederlandse pensioenstelsel is opgebouwd, tegen 37 procent van de vrouwen. Van de vrouwen zegt 32 procent die kennis niet of onvoldoende te hebben, een significant hoger percentage dan bij de mannen (22 procent).
Reactie toevoegen
Meer over
Nederlander zet in 2024 meer geld opzij
In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...
BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes
Bijna twee op de drie Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...
BND: forse groei pensioenbeleggen
"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...
Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering
Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...
BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers
De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...
VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’
VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...
Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken
Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...
Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders
De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...
"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"
"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...
Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe
Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...