Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis.
“Bijna een derde van de vrouwen zegt geen of onvoldoende kennis over het pensioenstelsel te hebben. Daar is dus nog veel te winnen met goede voorlichting”, stelt Stefanie van Rootselaar van Brand New Day.
Vrouwen komen wel vaker in actie. Het aandeel vrouwen dat zelf niets (extra) opzij zet voor pensioen is gedaald van 37 procent in 2023 naar 30 procent nu.
Brand New Day ziet ook in de aanwas van nieuwe klanten het aandeel vrouwen toenemen. Van Rootselaar: “Werd in 2015 nog 20 procent van de nieuwe rekeningen door een vrouw geopend, inmiddels is dat dit jaar gestegen naar bijna 37 procent. Ik ben ervan overtuigd dat als vrouwen zich meer in pensioenzaken verdiepen en beter voorgelicht worden, ze ook actie zullen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze later een goed pensioen hebben.”
Bronnen
Van Rootselaar stelt dat niet alleen werkgevers een goede voorlichting moeten geven. “Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele pensioensector, een sector waarin vrouwen overigens nog steeds zijn ondervertegenwoordigd in pensioenfondsbesturen. Vrouwen geven ook aan dat er een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs en de overheid.”
Ruim een kwart van de Nederlanders (27 procent) zegt geen of onvoldoende kennis te hebben over het Nederlandse pensioenstelsel. Achter dit gemiddelde percentage gaan grote verschillen tussen mannen en vrouwen schuil. Zo geeft 55 procent van de mannen aan dat het hen duidelijk is hoe het Nederlandse pensioenstelsel is opgebouwd, tegen 37 procent van de vrouwen. Van de vrouwen zegt 32 procent die kennis niet of onvoldoende te hebben, een significant hoger percentage dan bij de mannen (22 procent).
Reactie toevoegen
Meer over
Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe
Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...
Bijna 70 procent vrouwen vindt ondernemerschap beste keuze ooit
Nederlandse vrouwelijke zelfstandigen vinden de flexibiliteit en het maken van impact het allerbelangrijkste om te kiezen voor het ondernemerschap. Dat blijkt...
"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld
Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...
Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen
De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...
Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’
Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...
Brand New Day: klanten houden vast aan beleggingsplan
Ondanks dalende beurskoersen hield 97 procent van de klanten van Brand New Day de afgelopen weken vast aan het beleggingsplan. Slechts drie procent maakte een deel...
Brand New Day verwacht dit jaar marktleiderschap pensioensparen voor particulieren
In twaalf jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Die omschrijving geeft Brand New Day zichzelf...
Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden
Maar liefst 83 procent van de vrouwen in Dazure-onderzoek zegt volledig op de hoogte te zijn van de gezamenlijke financiële situatie van hun huishouden. Bijna...

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day
De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...
Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen
"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...







