Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Paspoort Nederlands 2018

Verschaf onafhankelijk adviseurs zekerheid over het verwerken van het BSN. "Indien zij dit niet kunnen verwerken, betekent dit dat ze voor een groot aantal financiële producten zoals hypothecaire- en consumptieve kredieten, levens- en pensioenverzekeringen niet meer kunnen adviseren en bemiddelen", aldus een gezamenlijke brief van OvFD, NvF, CFD, Contactgroep Automatisering, NvHP, HDN, FFP en NVIA aan Anita van den Ende, directeur Financiële Markten van het Ministerie van Financiën. De organisaties roepen Van den Ende op tot overleg. Vergelijkbare noodkreten zijn verstuurd aan het ministerie van Justitie en Veiligheid en aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Opmerkelijk dat de oproep niet mede is ondertekend door Adfiz.

De organisaties reageren op eerdere berichten van het Ministerie dat het verwerken van BSN voor adviseurs/bemiddelaars niet toegestaan zou zijn, terwijl het verwerken ervan aantoonbaar noodzakelijk is om hun bedrijfsactiviteiten, advies en bemiddeling, te kunnen verrichten.

"Intermediaire aanbieders met een wettelijke grondslag c.q. plicht om het BSN te verwerken, besteden deze werkzaamheden feitelijk contractueel uit aan adviseurs/bemiddelaars. Verrichten zij die werkzaamheden niet, dan komen hypothecaire- en consumptieve kredieten, levensverzekeringen en pensioenovereenkomsten simpelweg niet tot stand. Bijkomend probleem is dat onder het verwerken van persoonsgegevens, waaronder het BSN, alle handelingen vallen die een organisatie kan uitvoeren met persoonsgegevens, van verzamelen tot en met vernietigen. Dit is dus een zeer ruim begrip. Handelingen die er volgens de AVG in ieder geval onder vallen, zijn: het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen van gegevens."

De organisaties wijzer en op dat een adviseur/bemiddelaar al heel snel het BSN verwerkt, omdat hij voor het advies en de bemiddeling veel documenten waar het BSN op staat bij klanten op moet vragen, verzamelen, raadplegen, gebruiken en deze moet doorsturen naar de aanbieder. "Wij verzoeken u dringend om met ons in overleg te gaan over deze problematiek. Wij erkennen dat de positie van adviseurs/bemiddelaars om het BSN te verzamelen op grond van de wettelijke grondslag voor aanbieders – de renseigneringsplicht – onduidelijk is, maar de wettelijke grondslag voor adviseurs/bemiddelaars op grond van de Wwft lijkt duidelijk. Uw brief veroorzaakt daarmee grote onzekerheid en het is van groot belang dat we onze achterban zo snel mogelijk (juridische) zekerheid kunnen verschaffen. Indien adviseurs/bemiddelaars onverhoopt geen wettelijke grondslag hebben om het BSN te verwerken, dan levert dit grote problemen op bij de totstandkoming van financiële overeenkomsten voor de consument via onafhankelijke
adviseurs/bemiddelaars."

Reactie toevoegen

 
Meer over
HDN Jaaroverzicht: het was een bizar jaar

HDN Jaaroverzicht: het was een bizar jaar

In haar Jaaroverzicht betitelt HDN 2020 als een buitengewoon jaar. "Nog nooit waren er zulke lage rentes, nog nooit was de gemiddelde huizenprijs zo hoog, nog nooit...

Ongekend hoog aantal hypotheken aangevraagd in december

Ongekend hoog aantal hypotheken aangevraagd in december

Tijdens de laatste maand van het jaar 2020 werd het ongekend hoge aantal hypotheken aangevraagd van 40.458. Dat is 35 procent meer dan het gemiddeld aantal hypotheekaanvragen...

Twaalf geldverstrekkers verankeren verduurzaming binnen hypotheekadvies

Twaalf geldverstrekkers verankeren verduurzaming binnen hypotheekadvies

Twaalf geldverstrekkers hebben informatievelden bij een hypotheekaanvraag toegevoegd waarin adviseurs aangeven of in het adviesgesprek verduurzaming aan de orde...

Hypotheekmarkt dendert door in november

Hypotheekmarkt dendert door in november

In november werden, aldus HDN, onverminderd veel hypotheekaanvragen ingediend: 46.495. Dit aantal is hoger dan de voorgaande maand oktober (45.264) en ligt veertien...

Leden NVHP: betalingsproblematiek zal fors toenemen

Leden NVHP: betalingsproblematiek zal fors toenemen

Gemiddeld verwacht 52 procent van de leden tot eind februari 2021 een stijging van het aantal relaties dat in betalingsproblemen zal komen, aldus het NVHP Actualiteitenonderzoek...

Redelijk bekwaam en redelijk handelend

Redelijk bekwaam en redelijk handelend

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In de afgelopen periode heeft de Geschillencommissie Kifid enkele uitspraken gedaan waarin de...

Gedeeltelijke verkoop is geen verkoop

Gedeeltelijke verkoop is geen verkoop

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) De consument in deze klacht en haar toenmalige echtgenoot hebben in 2007 een hypothecaire lening...

Consument moet willen begrijpen

Consument moet willen begrijpen

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken Ken je vak! VVP 5-2020) In veel uitspraken van de Geschillencommissie Kifid wordt omstandig uitgelegd wat de consument allemaal...

Het staat toch zwart op wit!

Het staat toch zwart op wit!

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) We communiceren steeds meer en sneller. Via de site, mail, apps en wat al niet. Een foutje is...

(Betaald) advies of (gratis) onderhoud?

(Betaald) advies of (gratis) onderhoud?

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In 2014 sluit de consument in deze klacht een hypothecair krediet. Nadien wenst de consument...