Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen die de AFM terecht in haar Trendzicht 2023 signaleert in het belang van de consument op te pakken", aldus Bureau DFO die het Serviceproviders Onderzoek 2023 uitbracht.

In het op 7 november 2023 door de AFM uitgebrachte trendoverzicht is de volgende belangrijke passage opgenomen: “Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief voor financiële gezondheid voor alle Nederlanders te realiseren. Onafhankelijke adviseurs hebben daarbij een belangrijke rol en hebben toegevoegde waarde voor klanten, zeker bij complexe situaties of (het ervaren van) drempels."

Bureau DFO zegt blij te zijn met deze erkenning van het belang van goed financieel advies. "In een hoog tempo krijgen consumenten te maken met veranderingen waarbij velen onvoldoende in staat zijn om een goede inschatting te maken wat deze veranderingen voor hen op langere termijn financieel gaat betekenen. Het gaat dan om ontwikkelingen zoals de komende wijziging van het pensioenstelsel, de noodzaak om meer aandacht te besteden aan het verduurzamen van de woning en een terugvallende economische groei met een hardnekkige inflatie en een negatieve spaarrente tot gevolg."

In 2023 zijn 5.942 zelfstandige financieel adviesbedrijven actief onder eigen vergunning van de AFM. Deze bedrijven hebben samen 7.270 vestigingen. Daarmee zijn deze advieskantoren laagdrempelig beschikbaar voor vrijwel alle consumenten. Geconstateerd moet echter ook worden dat globaal 85 procent van deze advieskantoren bestaat uit 5 of minder fte.

"De enorme adviesbehoefte die nu al bestaat en in de komende jaren alleen maar zal groeien zal het intermediair voor grote uitdagingen stellen. Het gaat daarbij niet alleen om het volume aan adviesvragen maar ook de verbreding van de adviesterreinen. Een voorbeeld van dit laatste is bijvoorbeeld dat in het kader van het verduurzamen van een woning van een professioneel adviseur ook verwacht mag worden dat hij zijn relaties, waar dit voor de relatie relevant is, ten minste in hoofdlijnen kan informeren over de beschikbare regelingen vanuit de verschillende overheidsorganisaties die helpen om de financiering van het verduurzamen van de woning beter bereikbaar te maken", aldus DFO.

DFO stelt dat consolidatie bij softwarebedrijven kan bijdragen aan het snel verbeteren van de efficiency bij advieskantoren. Ook serviceproviders kunnen hierbij van dienst zijn.

UITSLAGEN ONDERZOEK 2023

Beste Serviceprovider Hypotheken: De Financiële Makelaar
Beste Serviceprovider Hypotheken (tot aan 700 kantoren): LNI
Beste Serviceprovider Franchise Hypotheken:  Financieel Fit
Beste Serviceprovider Schade Particulier: VCN Verzekeringen
Beste Serviceprovider Schade Zakelijk:  SUREbusiness
Beste Serviceprovider Inkomen:  VCN Verzekeringen

DFO stelt nadrukkelijk dat het rapport niet is bedoeld als eindpunt, maar als start voor verdere gesprekken. "Wanneer serviceproviders, softwarebedrijven en het intermediair deze dialoog met elkaar aangaan, dan is dat in het belang van de consument en zullen naar verwachting de resultaten van het DFO Serviceproviders Onderzoek 2024 een mooie stijging laten zien."

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseurs hebben, aldus Bureau DFO, een zelfstandige verplichting om te komen tot een advies of een bepaalde financiering voor hun cliënt verantwoord is. Bureau...

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Bureau DFO heeft de in haar jaarlijkse onderzoek best gewaardeerde serviceproviders bekendgemaakt: Beste serviceprovider Hypotheken (>700 deelnemers): De Financiële...

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO introduceert de ‘Week van de Serviceproviders’. De week wordt gehouden van 7 tot en met 11 november. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur...

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

In ‘De Onderlinge’, een uitgave van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) van het Verbond, adviseert advocaat Pieter Leerink om via interne memo’s...

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...