Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren
“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving hebben echter tot een sterke daling geleid in de bereidheid van de meest kwetsbare consumenten om deze verzekering af te sluiten. Dezelfde wet- en regelgeving heeft er ook toe geleid dat onderhoud en nazorg niet plaatsvindt in een mate die voor de consument van belang is."
Dit zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO naar aanleiding van het jaarlijkse onderzoek met betrekking tot Overlijdensrisicoverzekeringen. Het onderzoek bestaat uit een waardering door financieel adviseurs van de dienstverlening van aanbieders en gevolmachtigden op het gebied van ORV en een uitgebreid verslag van interviews met aanbieders en gevolmachtigden.
Oosterbaan Martinius vervolgt: "Bij de toezichthouder en politiek lijkt sprake van een collectieve blokkade om zich open te stellen om de negatieve gevolgen van op goede gronden genomen maatregelen te analyseren en gegeven de uitkomsten het eerder ingezette beleid aan te passen. In bepaalde mate zie je hier een zelfde proces voltrekken als rondom de Toeslagaffaire: signalen niet willen zien en eigen beslissingen uit het verleden niet ter discussie willen stellen."
Oosterbaan Martinius wijst er ook op dat de sector zelf ook verantwoordelijkheid draagt van de huidige ongewenste situatie. "Onder meer door het product ORV te veel te koppelen aan het product hypothecair krediet. Terwijl juist de ORV op zoveel andere gebieden noodzakelijke, financiële zekerheid kan bieden aan personen die onverwacht en ongewild in een vaak emotioneel en financieel kwetsbare positie komen te verkeren, maar ook door, in de gesprekken rondom het hypothecair krediet, niet altijd die aandacht aan het risico op (voor)overlijden te geven waar deze consumenten belang bij hebben."
Voor overlijdensrisicoverzekeringen geldt het adagium dat de kans dat het risico optreedt klein is, maar de impact zeer groot”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius.
Het onderzoek onder het intermediair is gehouden in de periode 25 mei tot en met 21 juni. De resultaten zijn gebaseerd op 758 waarnemingen. Op jaarbasis sloten de deelnemende kantoren gemiddeld 51,1 ORV’s bij gemiddeld 3,4 aanbieders/gevolmachtigden. Respondenten geven aan dat de hoogte van de premie en de vaste premie de belangrijkste criteria zijn waarop hun uiteindelijke keuze wordt gebaseerd.
Uit het onderzoek blijkt dat van de verschillende partijen waarmee de respondenten samenwerken gevolmachtigde TAF en aanbieder Scildon het hoogst worden gewaardeerd.
Gevraagd naar de relevantie bij de uiteindelijke keuze voor advisering van een bepaalde aanbieder of gevolmachtigde blijkt onderstaande rangorde te bestaan.
Reactie toevoegen
Reacties
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 19 oktober 2021
Hebben wij als doorsnee huis-tuin- en-keuken adviseurs niet allemaal aangegeven dat het voor de meeste consumenten een brug te ver is om te betalen voor een advies omtrent overlijden en/of uitvaart? Toen wij nog "kosteloos" een bezoekje aflegden konden we aan de keukentafel inzichtelijk maken wat de financiële gevolgen waren, en ja als we dan een verzekering afsloten kreeg je daarvoor best wel goed betaald door de verzekeraar. Wel met een retourregeling, en uit de afgesloten posten werden ook de bezoeken betaald waarbij de relatie besloot het wel zonder een orv of uitvaartpolis te kunnen doen. Een redelijk systeem, waar eventuele excessen misschien ook op een andere manier dan met een provisieverbod hadden kunnen worden opgelost. Nu moet je aangeven dat je advieswerk geld kost, de consument vindt het dan bijna altijd veel geld, zeker bij een premie van vaak nog geen 10 euro. In hypotheekadvies gaat het prima mee, daarbuiten is het overgrote deel niet bereid te betalen om een verhaal aan te horen over een probleem dat ze pas krijgen doordat jij het komt uitleggen. Daar hadden we dus al voor gewaarschuwd. Een echte oplossing zie ik niet, dat maakt het extra zuur.
Berend Tooms - Tooms Beheer 2 juli 2021
Open deur, you got what you asked for, etc etc. Het geldt ook voor de uitvaartkostenverzekering. Gelopen race, zal niet meer wijzigen, het heeft niet de interesse meer van de politiek. Dat overigens terwijl men daar nu wel aandacht heeft voor rouwverlof. Oa nog even een punt wie dat gaat betalen. Een deugdelijk advies om een ORV te sluiten (of niet) zou daar heel goed in passen.
Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"
"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...
Verbeterde TAF Inkomensbeschermer garandeert gewenst inkomen in alle WIA-scenario’s
De TAF Inkomensbeschermer met verzekeraar iptiQ garandeert vanaf nu een maandinkomen van maximaal 90 procent van het salaris als de verzekerde in de WIA terechtkomt....
Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...
Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur
(Partner in kennis Scildon in VVP 5-2021) Erfbelasting: de belasting die nabestaanden moeten betalen over een verkregen erfenis wordt door velen als de meest onrechtvaardige...
Veel consumenten verder dan hun adviseur
(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) In januari 2022 is het dertig jaar geleden dat Teun Willem den Ouden begon met werken op het...
Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”
Scildon ziet een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs bij de keuze van werkgevers voor duurzame pensioenbeleggingen. Jan Albert van Laar, Manager Client Serviceteam...
VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO
Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...
Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”
Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...
67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt
Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...
Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO
Bureau DFO heeft de hoogste gewaardeerde serviceproviders in zijn onderzoek 2021 bekendgemaakt. De uitkomsten zijn gebaseerd op 2.167 waarnemingen. Bij de grote...