Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘De concentratietendens zal vroeg of laat het onderwerp provisie raken.’

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO: “Interviews met het management van veertien serviceproviders maken duidelijk dat veel serviceproviders op een kruispunt staan bij het maken van fundamentele keuzen die bepalend zijn voor hun toekomst. Waarbij velen op onderdelen al voorzichtig een bepaalde richting op gaan.

“Er zijn meerdere thema’s waar elke serviceprovider mee te maken heeft. Bijvoorbeeld: focus op dienstverlening met betrekking tot de werkzaamheden van het financieel advieskantoor op het gebied van bemiddeling of meer focus op dienstverlening in de fase van advisering en frontoffice. Beperking van de dienstverlening op specifieke segmenten of keuze voor verbreding naar ‘one stop shopping’. Beperking tot financiële diensten of ook diensten buiten het Wft-domein. Het commercieel inzetten van inzicht in data die de deelnemers van serviceproviders genereren. Hogere doorbelasting van kosten serviceproviding naar de kantoren die van deze diensten gebruik maken.”

Serviceproviders vervullen volgens Oosterbaan op dit moment in ieder geval een essentiële rol bij het borgen van onafhankelijk advies en bemiddeling van financiële producten. “Deze rol zal in de komende tijd alleen maar toenemen.”

Toetsing relatie kan beter

Oosterbaan roept verder op te letten op een (blijvend) goede fit: “Beide partijen, financieel dienstverlener en serviceprovider, hebben belang om te zorgen dat er alleen een relatie wordt aangegaan wanneer deze fit er echt is. Maar ook om periodiek te kijken of die fit er nog steeds is. Aan die objectieve toetsing bij aanvang van de relatie en periodieke toets tijdens de relatie valt nog wel wat te verbeteren”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 oktober 2021

Hoi Albert, en weer worden de (grote) moederverzekeraars buiten schot gehouden. Natuurlijk spraken wij jaren geleden al over champagnekurken die knalden, als er weer zo een verzekeraar een samenwerkingscontract aanging met een Grootvolmachtnemer/Serviceprovider. En nee, de afgelopen kleine tien jaar is er m.i. geen enkele grootvolmachtnemer failliet gegaan toch? ......................................... Desondanks hebben wijzelf onze relaties nooit ondergebracht bij (goedkopere) volmachtkantoren, die o.i. minder gecontroleerd worden door DNB op hu solvabiliteit, dan wel de DNB de verantwoordelijkheid hiervoor (mogelijk) neerlegt bij de volmachtgevende verzekeraars. Dus ik wil nu als consument zijnde ook, dat mijn provinciale polis . ASR, blijft prolongeren onder het intermediaire kanaal van bijvoorbeeld ASR. Zou dit onverhoopt niet meer kunnen, dan overweeg ik mijn verzekeringen onder te brengen bij een directwriter bijv. Ditzo of Ohra... Wat schetst mijn verbazing dat ik een paar weken geleden een groene kaart binnenkreeg van Heinenoord, terwijl ik er vanuit ging dat mijn autopolis per 1/9/21 zou prolongeren rechtstreeks onder ASR zelf.... Dus ik bel de ASR servicedesk: Ja, dan moet u toch bij uw tussenpersoon zijn.. maar met een paar rake woorden werd ik toch doorgezet naar de volmachtafdeling van ASR, die me meedeelde welke methode ASR hanteert bij het royeren van de provinciale portefeuilles naar hun volmachtnemers, Wanneer ik als consument de polis teruggezet wilde zien naar provinciaal, dan moest ik deze senior-medewerker een e-mail sturen zodat hij deze terug mocht zetten naar provinciaal (hoe idioot kun je het maken???) Dat heb ik vervolgens gedaan, kreeg de nieuwe jaarpremie door van ASR-debiteurenbeheer en werd mij de bij de provinciale polis behorende nieuwe groene kaart toegezonden. Maar dan... zie ik opeens op mijn bankrekeninbg dat Heinenoord de premie al automatisch heeft geïncasseerd van mijn bankrekening, terwijl Heinenoord h i daar helemaal geen machtiging voor van mij heeft ontvangen (noch in haar hoedanigheid als provinciaal agent noch in haar hoedanigheid als Volmachtnemer van welke verzekeraar ook).. En kan het niet anders dan dat Heinenoord mijn bankrekeningnummer ontvangen heeft van ASR (leven)......................... Ander voorval... december 2016...bezoek - en de vraag van een paar boodschappenjongens van Delta Lloyd schade (thans Nat Ned) aan de vooravond van de overzetting van de particuliere provinciale portefeuilles naar de aparte tak van Voogd & Voogd Serviceprovider: 'Gerda, wat wil je eraan doen?'Nee, ikke niks , ik kijk wel uit.. En toen we het vervolgens over de overdracht van provisiedragende schadeportefeuilles hadden waarbij ik koppig opmerkte, dat er in ieder geval een handtekening van polishouders benodigd was om een provinciale polis in volmacht over te dragen naar een Serviceprovider-Volmacht, werd mijn opmerking weggezet als zijnde niet-belangrijk... ....................................................................................................................... Dus... bewijs genoeg lijkt mij dat de leidende verzekeraars achter de schermen al jaren af willen van het intermediaire kanaal en het kleine onafhankelijke intermediair en meehelpen van het infiltreren van de Serviceproviders in het distributiesysteem van de moederbedrijven v/h Woudsend, Stad Rotterdam, Amev, Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, Achmea, Aegon etc. ........................................................................................... Hoe misleidend en beschamend bovendien.... Volgend jaar zal ik een ASR-provinciale polis ontvangen met daarop transparant de tussenpersoon-provisie vermeld die een kleine - door de consument zeer gewenste - tussenpersoon ontvangt van de verzekeraar voor bemiddeling/ beheer van die provinciale polis. Had ik de onrechtmatige omzetting door ASR naar Serviceprovider/Volmachten geaccepteerd, dan had ik een volmachtpolis ontvangen, met daarop geen provisie, terwijl de daadwerkelijke beloning van ASR naar onderhavige en andere Volmachtnemer vele malen groter is......

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 oktober 2021

Laat ik het eens voorzichtig formuleren: de volmachten en service providers zijn aanzienlijk beter in het doen van beloften en toezeggingen dan in het waarmaken van beloften en toezeggingen voornoemd. Dat maakt het lastig vooraf een goed keuze te maken, en een eenmaal gemaakte keuze is vaak niet eenvoudig weer te wijzigen.

Meer over
Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...