BZ en Douane starten campagne Wijs op Reis

Strand tropisch via Pixabay

Zo’n 44 procent van de Nederlandse vakantiegangers heeft tijdens een recente reis in het buitenland iets vervelends meegemaakt, variërend van klein ongemak tot ernstige situaties zoals ziekte, ongevallen of arrestaties. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het gaat met name om jongeren (18-25 en 26-35 jaar) en nauwelijks om 55-plussers. Daarnaast zijn het vaker dan gemiddeld hoger opgeleiden. Meestal betreft het diefstal of verlies van geld, pinpas, credit card, spullen, reisdocumenten. Ook medicijnen kwijtgeraakt of vergeten, wordt vaak genoemd.

BZ en de Douane zijn maandag een gezamenlijke campagne gestart gericht op de Nederlandse reiziger: Wijs op Reis.

Minister Blok: “Ik gun iedereen een fijne vakantie. Maar daar heb je als reiziger ook een hand in. Wees dus wijs en bereid je reis goed voor, zodat je onbezorgd kunt genieten. Zorg bijvoorbeeld voor een goede verzekering en informeer jezelf welke souvenirs je beter niet mee kunt nemen naar huis. Zoek vooraf uit hoe veilig het is op je bestemming zodat je weet welke plekken je moet vermijden en waar je veilig naartoe kunt. Mocht het toch misgaan, ons 24/7 BZ Contactcenter is dag en nacht bereikbaar voor Nederlanders met een hulpvraag. Het is een goede zaak dat de Rijksoverheid nu de krachten bundelt: geen aparte campagnes, maar één gezamenlijke inspanning om Nederlanders wijs op reis te sturen.”

Buitenlandse Zaken presenteerde ook de jaarcijfers over hulp aan Nederlanders in het buitenland. Daaruit blijkt onder meer dat Buitenlandse Zaken in 2019 ruim 3.100 Nederlanders in noodsituaties heeft bijgestaan. De redenen waren oa. vermissingen, arrestaties, overlijden en ziekenhuisopnames. 

Uit de cijfers blijkt ook dat Nederlanders de reisadviezen steeds beter weten te vinden. In totaal werden de adviezen het afgelopen jaar 3,25 miljoen keer geraadpleegd. Dat is bijna een miljoen keer meer dan in 2018.

Reactie toevoegen

 
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....

Kifid laat verzekeraar excuses maken

Kifid laat verzekeraar excuses maken

(Kifid-uitspraak GC 2023-0052) De consument stelt dat de verzekeraar en zijn alarmcentrale geen adequate hulp hebben geboden bij de repatriëring van de man...