CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

Edwin Herdink resized

CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet meer in deze tijd. Gelijke monniken, gelijke kappen”, aldus CFD in haar reactie op de internetconsultatie ‘Wijzigingsbesluit financiële markten 2021’.

CFD staat achter het standpunt dat onafhankelijk intermediairs “hun (directe en doorlopende) dienstverlening duidelijk moeten presenteren. En we pleiten ervoor dat dit ook nadrukkelijk moet gelden voor alle andere aanbieders en dienstverleners in de keten.

Zoals directe aanbieders. CFD-voorzitter Edwin Herdink: “Zorgverzekeraars (95 procent directe verkoop!) jeremiëren nu dat het allemaal lang niet ver genoeg gaat wat de transparantie voor onafhankelijke intermediairs betreft. Saillant daarbij is dat het de directe aanbieders zelf zijn die ver achterlopen met transparantie op het gebied van marketingkosten en verkoopbeloningen.

“Er lijkt bij directe aanbieders een bijna ongezonde focus te liggen op de verdiensten van onafhankelijk intermediairs. Waarom?

“Beter kunnen ze zich inspannen om de transparantie van eigen kostprijsmodellen, marketingkosten, bruto/netto winst per polis of per klant, etcetera, te verbeteren en precontractueel te melden bij consumenten. Dat kan wat CFD betreft overigens prima in een percentage per onderdeel zijn.

“En verzekeraars die via het onafhankelijke intermediair werken kunnen ook best een stapje extra zetten op het gebied van kostentransparantie. Feit is dat na aftrek van de beloning van het onafhankelijke intermediair er 80 procent van de premie resteert voor de aanbieder, bij zorgverzekeraars is dit zelfs 95plus procent.”

CFD vraagt bijzondere aandacht voor “de vrijstellingen voor reisbureaus en andere vrijgestelde sectoren. Simpel gezegd, elk onafhankelijk intermediair beschikt over een assortiment producten waarin exact dezelfde producten worden aangeboden als door vrijgestelde partijen. Het onafhankelijk intermediair is daar transparant over, ook als het om een verzekering van enkele euro’s gaat, ook als het geen doorlopende verzekeringen betreft. Ook deze marktpartijen moeten dus onder de transparantie vallen. De minister van Financiën heeft nadrukkelijk aangegeven alles te zullen doen om een gelijk speelveld te creëren tussen spelers in de sector. Dit is een mooi voorbeeld waar dat nog niet het geval is”.

Verwonderd

CFD schrijft zich te verbazen over de wijze waarop dit onderdeel (provisietransparantie, red.) in dit Wijzigingsbesluit terecht is gekomen. CFD heeft al vele malen aangegeven dat het een oplossing is voor een niet bestaand probleem. Maar vanuit het consumentenbelang hebben we besloten om wel een actieve bijdrage te leveren aan dit onderdeel.

“Het is goed om vast te stellen dat de actieve transparantie gericht is op consumentenverzekeringen. Het is ook positief dat voor de precontractuele fase is gekozen om met een gemiddeld bedrag of percentage van de premie de beloning te kwantificeren, om het voor consumenten allemaal een beetje behapbaar te houden.

“De tekstaanvulling ‘voor een bepaalde categorie producten’ vinden we ongemakkelijk, omdat we de grote vrees hebben dat dit tot een brei van voorbeeldberekeningen zal leiden, die de consument alleen maar tot het uiterste zal verwarren (wel/geen pakketkorting, regioverschillen, leeftijdsverschil, enzovoorts). Maar we begrijpen ook dat er een ‘middle of the road’ moet worden gevonden om alle partijen bij elkaar te kunnen houden”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 14 augustus 2020

Die rechtstreekse aanbieders zien vast een mogelijkheid hun marketing op te tuigen met "torenhoge woekerprovisies die aan de strijkstok blijven hangen over de rug van de kromliggende hardwerkende Nederlander" waarbij de eigen dienstverlening als GRATIS wordt omschreven. Daar trapt de gemiddelde Nederlander in kan ik u uit ervaring vertellen. Ik werk met een service fee en heb heus wel eens mensen die vertellen dat ze bij mijn gewaardeerde collega niets betalen. Bij een internetaanbieder kunnen ze zich al helemaal niks voorstellen qua kosten. Onze krant heeft nu wekelijks een pagina gewijd aan Independer. Zou de consument bedenken "oh Independer is onderdeel van het concern waar deze krant toe behoord, dus dit is eigenlijk een reclamepagina" Natuurlijk niet, Independer is in hun ogen een soort Consumentenbondachtige organisatie. Het gaat niet meevallen om in het gevarieerde aanbod voor de consument duidelijkheid te scheppen, wat de kosten van de dienstverlening zijn en wat de dienstverlening dan inhoud.

Meer over
CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...