CFD: er komt een woekerpolisstorm

Edwin Herdink resized

Volgens CFD is er een woekerpolisstorm in aantocht. Volgens verschillende stakeholders zouden diverse instanties nog dit jaar "via juridische procedures en via naming and shaming het intermediair nadrukkelijk willen betrekken in het woekerpolisdossier".

Volgens CFD gaan diverse consumentenclaimorganisaties hun pijlen op het intermediair richten. Het zou om twee specifieke gebieden gaan: advies en zorgplicht. "De slechte adviseurs zijn al jaren geleden uit de branche vertrokken, maar de dossiers hebben ze achtergelaten. Vooral bij grotere intermediairs liggen er soms nog honderden dossiers, die tenminste de schijn tegen hebben als het om de advieskwaliteit gaat. Ook komt er meer focus op intermediairs die MKB-pensioenproducten hebben bemiddeld", zegt CFD voorzitter Herdink.

"Verder begrijpen we dat bij grote intermediairs vaste verkoopprocedures en dossiervorming er voor zorgen dat het advies over al die dossiers vrij homogeen is. Hierdoor kan een collectieve claim makkelijker slagen. Onze inschatting is daarom dat de claimpartijen zich op dit punt eerst zullen richten op de intermediair top 100."

Herdink; "Een andere zaak, die alle intermediairs aangaat, is de zorgplicht wanneer een collectieve schikking met een verzekeraar is getroffen. Zo is er recent bijvoorbeeld een schikking getroffen voor Allianz klanten. Het gaat dan echt om vele duizenden euro's per klant. Meestal gelden die schikkingen alleen voor polishouders die zich tijdig hebben aangemeld voor de collectieve claimprocedure, dat is ook bij Allianz het geval. Zo minimaliseren verzekeraars hun schade."

CFD verwacht dat gedupeerden, die te laat zijn voor de aanmelding voor zo'n collectieve schikking, worden doorverwezen naar hun intermediair of zelf aankloppen bij het intermediair. En daar vervolgens verhaal gaan halen met de vraag: 'waarom heb je mij niet op die schikkingsmogelijkheid gewezen?'. Volgens CFD zal dit tot een stroom van klachten en claims leiden, al dan niet met (lokale) media aandacht. Als hiervoor vervolgens de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar moet worden ingeschakeld, geldt voor elke zaak het eigen risico van ca. € 1.500 (afhankelijk van polis).

Claimscan

Vervolgens wijst CFD op de ontwikkeling van de eigen Woekerpolis claimscan, als onderdeel van de CFD-nazorgmodule. "Deze geautomatiseerde kant-en-klaar scan is recent geïntroduceerd en geeft klanten inzicht in hun claimmogelijkheden, zowel collectief als individueel, en legt de keuze van de klant ook vast voor het dossier. Hiermee wordt de zorgplicht op dit punt adequaat ingevuld en het aansprakelijkheidsrisico sterk verminderd. Naar aanleiding van die scan en onze inzet daarmee voor gedupeerden, hebben wij belangrijke afspraken kunnen maken met WoekerClaims en Vereniging Woekerpolis.nl. Intermediairs die aantoonbaar de CFD-woekerpolisscan hebben ingezet worden geregistreerd als aanbrenger van claims, waardoor ze een andere rol in het claimproces krijgen. Daarnaast wordt direct voorkomen dat het intermediair later door zijn klanten kan worden aangesproken op misgelopen vergoedingen bij collectieve schikkingen."

Tegelijkertijd zal CFD een aantal workshops over dit onderwerp organiseren.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

CFD-Helpdesk - CFD 26 maart 2019

Roelof, CFD heeft, in eerste instantie samen met Stichting ODIN, altijd aandacht gevraagd voor dit dossier en zal dat blijven doen. Het verschil is nu dat CFD ook een concrete oplossing biedt om de consument goed te helpen en het risico van het intermediair te beperken. Vaak zit succes niet in een keer roepen, maar consequent blijven investeren in aandacht en oplossingen. De poll hier op VVP laat zien dat 60% van de reageerders niet gelooft in een woekerpolisstorm voor intermediairs. We hebben dus nog een weg te gaan om intermediairs te helpen hun risicoaansprakelijkheid te verminderen. Sowieso gaat CFD dit jaar nog stappen zetten op het gebied van ondersteuning van intermediairs bij claims in een breder verband. Daartoe zijn we samenwerkingen aan het opzetten met claim experts in verschillende disciplines.

Radstaake - Claimshulp.nl 24 maart 2019

Volgens mij is vier jaar geleden al uitgebreid stilgestaan bij deze claimmogelijkheid voor klanten van adviseurs. Toen werd er om het hardst geroepen dat dat niet aan de orde was. Jammer dat de realiteit nu de adviseurs inhaalt.

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

CFD: klein is het nieuwe groot

CFD: klein is het nieuwe groot

"Klein is het nieuwe groot", zo luidt de kerstboodschap van CFD dit jaar. Hiermee geeft CFD aan dat zij ook in 2022 zich hard maken voor kleine gespecialiseerde...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...

CFD lanceert Huizenlinks.nl

CFD lanceert Huizenlinks.nl

Met Huizenlinks.nl kan de adviseur zich positief onderscheiden door klanten te helpen met het verkopen of met het vinden van een woning. Aldus CFD bij de lancering...

CFD lanceert BORG Certificaat Service

CFD lanceert BORG Certificaat Service

Het Business Benefits Pakket van CFD is uitgebreid met de 'CFD BORG Service'. Hiermee kunnen adviseurs hun zakelijke klanten excellent ondersteunen bij het verkrijgen...