CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

Edwin Herdink resized

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken Kassa en de Consumentenbond ten onrechte de indruk dat er veel mis gaat. Het is stemmingmakerij van een consumentenorganisatie die nota bene zelf profiteert van het uitschakelen van het onafhankelijk intermediair.

"Ook nu weer kiest Kassa voor de Consumentenbond. Maar wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat dit soort negatieve berichtgeving over intermediairs een verborgen agenda kent. Al die negatieve aandacht voor onze bedrijven is namelijk Kassa voor de Consumentenbond! Zij bieden immers een online alternatief voor al die 'lakse' intermediairs."

Geen zorgplicht maar nazorg

Kassa en de Consumentenbond vertellen volgens CFD "ook niet het hele verhaal. Zo wordt er geen duidelijk onderscheid gemaakt in zorgplicht en nazorg en wordt aan het Wft-artikel 4:20 lid 3 een eigen interpretatie gegeven. Ook wordt de besparing bij oversluiten onduidelijk gepresenteerd. Er wordt gezegd dat het vele duizenden euro's bespaart, maar per maand is er in de meeste gevallen slechts sprake van een besparing van enkele euro's. Ook wordt niet verteld dat de meeste ORV's zijn gekoppeld aan hypotheekproducten en dat het een hele toer is om die aangepast te krijgen. En dan zijn er natuurlijk nog de omstandigheden van de verzekerde zelf die ook van invloed kunnen zijn op een nieuwe premie.

"Wat alles nog verwarrender maakt is het feit dat noch Kassa, noch de Consumentenbond een duidelijk onderscheid maakt in gebonden adviseurs en onafhankelijke adviseurs. Het lijkt er op dat de 'klachten' vooral over gebonden adviseurs gaan, dus de verkoopmedewerkers van de aanbieders zelf.

"Daarnaast is het aantal juridische zaken dat hierover gaat op één halve hand te tellen. Nader onderzoek naar eerdere uitspraken toont aan, dat het schenden van de zorgplicht juist op de technische productkenmerken zit en niet op de verandering in prijs van het product. Dat laatste behoort tot het domein van de nazorg en dat is een betaalde dienst. De AFM zegt over nazorg het volgende: 'Voor nazorg mag u een vergoeding ontvangen die in verhouding staat tot de geleverde werkzaamheden. Een vergoeding voor nazorg kan bijvoorbeeld in de vorm van doorlopende provisie vanuit de bank of verzekeraar of een serviceabonnement dat wordt betaald door de klant.'"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

CFD-BAV uitgebreid

CFD-BAV uitgebreid

De vorig jaar gelanceerde CFD-BAV is uitgebreid. Belastingaangiftes voor particulieren vallen voortaan standaard onder de dekking evenals het opstellen van en het...

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

"Via de lobby op alle mogelijke manieren het verdienmodel van verzekeraars proberen te verbeteren is onbehoorlijk." Aldus CFD in een open brief aan minister Hoekstra...

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet...

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport! Vvp vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Edwin Herdink , voorzitter CFD. Wie...