CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

Edwin Herdink resized

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken Kassa en de Consumentenbond ten onrechte de indruk dat er veel mis gaat. Het is stemmingmakerij van een consumentenorganisatie die nota bene zelf profiteert van het uitschakelen van het onafhankelijk intermediair.

"Ook nu weer kiest Kassa voor de Consumentenbond. Maar wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat dit soort negatieve berichtgeving over intermediairs een verborgen agenda kent. Al die negatieve aandacht voor onze bedrijven is namelijk Kassa voor de Consumentenbond! Zij bieden immers een online alternatief voor al die 'lakse' intermediairs."

Geen zorgplicht maar nazorg

Kassa en de Consumentenbond vertellen volgens CFD "ook niet het hele verhaal. Zo wordt er geen duidelijk onderscheid gemaakt in zorgplicht en nazorg en wordt aan het Wft-artikel 4:20 lid 3 een eigen interpretatie gegeven. Ook wordt de besparing bij oversluiten onduidelijk gepresenteerd. Er wordt gezegd dat het vele duizenden euro's bespaart, maar per maand is er in de meeste gevallen slechts sprake van een besparing van enkele euro's. Ook wordt niet verteld dat de meeste ORV's zijn gekoppeld aan hypotheekproducten en dat het een hele toer is om die aangepast te krijgen. En dan zijn er natuurlijk nog de omstandigheden van de verzekerde zelf die ook van invloed kunnen zijn op een nieuwe premie.

"Wat alles nog verwarrender maakt is het feit dat noch Kassa, noch de Consumentenbond een duidelijk onderscheid maakt in gebonden adviseurs en onafhankelijke adviseurs. Het lijkt er op dat de 'klachten' vooral over gebonden adviseurs gaan, dus de verkoopmedewerkers van de aanbieders zelf.

"Daarnaast is het aantal juridische zaken dat hierover gaat op één halve hand te tellen. Nader onderzoek naar eerdere uitspraken toont aan, dat het schenden van de zorgplicht juist op de technische productkenmerken zit en niet op de verandering in prijs van het product. Dat laatste behoort tot het domein van de nazorg en dat is een betaalde dienst. De AFM zegt over nazorg het volgende: 'Voor nazorg mag u een vergoeding ontvangen die in verhouding staat tot de geleverde werkzaamheden. Een vergoeding voor nazorg kan bijvoorbeeld in de vorm van doorlopende provisie vanuit de bank of verzekeraar of een serviceabonnement dat wordt betaald door de klant.'"

Reactie toevoegen

 
AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0018) Adviseur Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) heeft in 2006 geen te lage ORV-dekking geadviseerd. De Kifid-commissie...

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

De nazorgverplichting van een adviseur reikt bij beleggingsverzekeringen niet zover dat hij contact met consument diende op te nemen omdat de koersen van de aandelen...

CFD verhuisd naar Parc Gooimeer

CFD verhuisd naar Parc Gooimeer

Na drie jaar is CFD vertrokken uit het DFO-gebouw in Hoevelaken om een nieuwe locatie te betrekken: Parc Gooimeer, Gooimeer 1, 1411 DC Naarden. CFD-voorzitter Edwin...

Laksheid kost adviseur klant en geld

Laksheid kost adviseur klant en geld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0075) De consument heeft een service-abonnement overeenkomst gesloten bij de tussenpersoon waarin is opgenomen dat de tussenpersoon voor...

CFD: “Onafhankelijke adviseur in verkeerde hoek gezet door nu.nl”

CFD: “Onafhankelijke adviseur in verkeerde hoek gezet door nu.nl”

“Het gaat altijd alleen maar over de provisie van de tussenpersoon en de beste prijs van de verzekering en hoe makkelijk het is om het allemaal zelf in een...

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...