CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

Edwin Herdink resized

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken Kassa en de Consumentenbond ten onrechte de indruk dat er veel mis gaat. Het is stemmingmakerij van een consumentenorganisatie die nota bene zelf profiteert van het uitschakelen van het onafhankelijk intermediair.

"Ook nu weer kiest Kassa voor de Consumentenbond. Maar wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat dit soort negatieve berichtgeving over intermediairs een verborgen agenda kent. Al die negatieve aandacht voor onze bedrijven is namelijk Kassa voor de Consumentenbond! Zij bieden immers een online alternatief voor al die 'lakse' intermediairs."

Geen zorgplicht maar nazorg

Kassa en de Consumentenbond vertellen volgens CFD "ook niet het hele verhaal. Zo wordt er geen duidelijk onderscheid gemaakt in zorgplicht en nazorg en wordt aan het Wft-artikel 4:20 lid 3 een eigen interpretatie gegeven. Ook wordt de besparing bij oversluiten onduidelijk gepresenteerd. Er wordt gezegd dat het vele duizenden euro's bespaart, maar per maand is er in de meeste gevallen slechts sprake van een besparing van enkele euro's. Ook wordt niet verteld dat de meeste ORV's zijn gekoppeld aan hypotheekproducten en dat het een hele toer is om die aangepast te krijgen. En dan zijn er natuurlijk nog de omstandigheden van de verzekerde zelf die ook van invloed kunnen zijn op een nieuwe premie.

"Wat alles nog verwarrender maakt is het feit dat noch Kassa, noch de Consumentenbond een duidelijk onderscheid maakt in gebonden adviseurs en onafhankelijke adviseurs. Het lijkt er op dat de 'klachten' vooral over gebonden adviseurs gaan, dus de verkoopmedewerkers van de aanbieders zelf.

"Daarnaast is het aantal juridische zaken dat hierover gaat op één halve hand te tellen. Nader onderzoek naar eerdere uitspraken toont aan, dat het schenden van de zorgplicht juist op de technische productkenmerken zit en niet op de verandering in prijs van het product. Dat laatste behoort tot het domein van de nazorg en dat is een betaalde dienst. De AFM zegt over nazorg het volgende: 'Voor nazorg mag u een vergoeding ontvangen die in verhouding staat tot de geleverde werkzaamheden. Een vergoeding voor nazorg kan bijvoorbeeld in de vorm van doorlopende provisie vanuit de bank of verzekeraar of een serviceabonnement dat wordt betaald door de klant.'"

Reactie toevoegen

 
Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

CFD lanceert Huizenlinks.nl

CFD lanceert Huizenlinks.nl

Met Huizenlinks.nl kan de adviseur zich positief onderscheiden door klanten te helpen met het verkopen of met het vinden van een woning. Aldus CFD bij de lancering...

CFD lanceert BORG Certificaat Service

CFD lanceert BORG Certificaat Service

Het Business Benefits Pakket van CFD is uitgebreid met de 'CFD BORG Service'. Hiermee kunnen adviseurs hun zakelijke klanten excellent ondersteunen bij het verkrijgen...

CFD lanceert keurmerk FinZeker voor onafhankelijke advieskantoren

CFD lanceert keurmerk FinZeker voor onafhankelijke advieskantoren

FinZeker. Dat is de naam van het door CFD ontwikkelde keurmerk voor onafhankelijke advieskantoren dat vrijdag is gelanceerd. Per adviesmodule (Hypotheek, Pensioen,...

CFD ondersteunt leden bij pensioenadvisering

CFD ondersteunt leden bij pensioenadvisering

CFD-leden kunnen voor pensioenadvisering voortaan een beroep doen op PLAN (Pensioen & Lijfrente Advies Nederland). CFD is een samenwerking aangegaan met dit...