CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

Edwin Herdink blauwe achtergrond

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota van de minister die tot stand is gekomen na een een-tweetje met de AFM en de Consumentenbond?"

CFD-voorzitter Edwin Herdink: "Het huidige systeem biedt als groot voordeel dat iedere consument bij een intermediair kan binnenlopen voor een persoonlijk en onafhankelijk advies van een expert, zonder gedoe. Dat is wat hier op het spel staat. Een verworvenheid voor consumenten die in onze ogen uiterst waardevol is.

"Gelet op de klantbescherming die consumenten nu al genieten, past actieve transparantie van provisie na het afsluiten van een verzekering daar prima in wat CFD betreft. Maar als dat echt een brug te ver is voor de politiek dan stelt CFD de volgende (breed gedragen) procedure voor.

"Tijdens de pre-contractuele fase meldt het intermediair aan de heer Jansen dat op autoverzekeringen gemiddeld circa een vijfde deel of 20 procent van de premie als provisie wordt uitgekeerd voor het bemiddelen (afsluiten) en beheren van de verzekering, inclusief professionele onafhankelijke schadeafwikkeling, verzorgen van administratieve procedures en periodieke controle op passendheid van de verzekering. Nog eens 21 procent gaat naar de staatskas (assurantiebelasting) en de rest is voor de verzekeraar. Er wordt ook aangegeven dat de consument op elk gewenst moment kan stoppen met de verzekering of deze kosteloos kan overhevelen naar een ander intermediair."

Nog vijftien wachtenden voor u

Herdink schrijft verder onder meer: "Door de beoogde aanpak van de minister worden intermediairs dus min of meer gedwongen om vooraf een bedrag in rekening te brengen voor inventarisatie en advies. En daarmee ontstaat dan direct een ongelijk speelveld met direct writers en vergelijkers. Precies wat de minister niet wil.

"Meneer Jansen heeft net een geweldig advies ontvangen en denkt: met deze informatie kan ik die verzekering zelf wel online afsluiten bij zo’n goedkope direct writer. Die bieden regelmatig tarieven aan die onder de netto inkoopprijs van intermediairs liggen om extra marktaandeel te pakken (het volgende ongelijke speelveld). Daarbij ziet Jansen over het hoofd dat hij wat schadeafhandeling betreft aan de experts van de verzekeraar is overgeleverd (niet echt klantgericht) en de nazorg regelt Jansen ook zelf maar.  

"Als u echt zo’n markt wilt, dan wordt persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg binnen de kortste keren uit de markt gedrukt. Dat is wel heel leuk voor de direct writers en de verzekeraars achter de premievergelijkers. Geen discussies meer over schades, geen nazorg, gebrekkige service, maar wel de volle premie. Er zijn nog vijftien wachtenden voor u."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

In een open brief roept CFD de Tweede Kamer op niet te morrelen aan de huidige regeling van passieve provisietransparantie. CFD: “Voor veel consumenten zijn...

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Het debat tussen minister en Kamer dat donderdagmiddag zou plaatsvinden over onder meer de vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Het introductiedossier voor de nieuwe minister van Financiën, Sigrid Kaag, vermeldt nergens actieve provisietransparantie. Dit terwijl andere belangrijke thema’s...

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

CFD: klein is het nieuwe groot

CFD: klein is het nieuwe groot

"Klein is het nieuwe groot", zo luidt de kerstboodschap van CFD dit jaar. Hiermee geeft CFD aan dat zij ook in 2022 zich hard maken voor kleine gespecialiseerde...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Actieve provisietransparantie: minister veegt vloer aan met tegengeluiden

Actieve provisietransparantie: minister veegt vloer aan met tegengeluiden

Minister Hoekstra veegt de vloer aan met de argumenten tegen zijn insteek bij actieve provisietransparantie (exacte nominale bedragen vooraf). Dit in zijn antwoord...

OvFD: “Gewenste uitkomst stond voor de AFM vooraf al vast”

OvFD: “Gewenste uitkomst stond voor de AFM vooraf al vast”

“De hele gang van zaken bevestigt onze mening dat de voor de AFM gewenste uitkomst vooraf al vaststond en ten koste van alles moest worden bereikt.”...