CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

Edwin Herdink blauwe achtergrond

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota van de minister die tot stand is gekomen na een een-tweetje met de AFM en de Consumentenbond?"

CFD-voorzitter Edwin Herdink: "Het huidige systeem biedt als groot voordeel dat iedere consument bij een intermediair kan binnenlopen voor een persoonlijk en onafhankelijk advies van een expert, zonder gedoe. Dat is wat hier op het spel staat. Een verworvenheid voor consumenten die in onze ogen uiterst waardevol is.

"Gelet op de klantbescherming die consumenten nu al genieten, past actieve transparantie van provisie na het afsluiten van een verzekering daar prima in wat CFD betreft. Maar als dat echt een brug te ver is voor de politiek dan stelt CFD de volgende (breed gedragen) procedure voor.

"Tijdens de pre-contractuele fase meldt het intermediair aan de heer Jansen dat op autoverzekeringen gemiddeld circa een vijfde deel of 20 procent van de premie als provisie wordt uitgekeerd voor het bemiddelen (afsluiten) en beheren van de verzekering, inclusief professionele onafhankelijke schadeafwikkeling, verzorgen van administratieve procedures en periodieke controle op passendheid van de verzekering. Nog eens 21 procent gaat naar de staatskas (assurantiebelasting) en de rest is voor de verzekeraar. Er wordt ook aangegeven dat de consument op elk gewenst moment kan stoppen met de verzekering of deze kosteloos kan overhevelen naar een ander intermediair."

Nog vijftien wachtenden voor u

Herdink schrijft verder onder meer: "Door de beoogde aanpak van de minister worden intermediairs dus min of meer gedwongen om vooraf een bedrag in rekening te brengen voor inventarisatie en advies. En daarmee ontstaat dan direct een ongelijk speelveld met direct writers en vergelijkers. Precies wat de minister niet wil.

"Meneer Jansen heeft net een geweldig advies ontvangen en denkt: met deze informatie kan ik die verzekering zelf wel online afsluiten bij zo’n goedkope direct writer. Die bieden regelmatig tarieven aan die onder de netto inkoopprijs van intermediairs liggen om extra marktaandeel te pakken (het volgende ongelijke speelveld). Daarbij ziet Jansen over het hoofd dat hij wat schadeafhandeling betreft aan de experts van de verzekeraar is overgeleverd (niet echt klantgericht) en de nazorg regelt Jansen ook zelf maar.  

"Als u echt zo’n markt wilt, dan wordt persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg binnen de kortste keren uit de markt gedrukt. Dat is wel heel leuk voor de direct writers en de verzekeraars achter de premievergelijkers. Geen discussies meer over schades, geen nazorg, gebrekkige service, maar wel de volle premie. Er zijn nog vijftien wachtenden voor u."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...

CFD start WOZ-actief 2023

CFD start WOZ-actief 2023

De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...