CFO's voorzien grote toekomst Big Data

Data schermen via Pixabay

De financiële wereld kan binnen twee jaar niet meer zonder Big Data, verwacht 72 procent van de Nederlandse CFO’s. Een op de vijf CFO’s (21 procent) kan dat zelfs nu al niet meer. De financieel directeuren zetten Big Data momenteel voornamelijk in om goed onderbouwd beslissingen te nemen (61 procent), om voorspellende analyses te maken (44 procent) en om grote, ongestructureerde gegevensbestanden te analyseren (26 procent). Slechts een handvol CFO’s (tien procent) maakt geen gebruik van Big Data. Dit blijkt uit de FinTech Barometer 2019, het jaarlijkse onderzoek dat door Onguard onder ruim 300 finance professionals wordt uitgevoerd.

Ruim de helft van de CFO’s (57 procent) verwacht dat Big Data veel impact gaat hebben binnen de financiële wereld, dit geldt met name voor de huidige processen en werkgelegenheid. Een op de drie CFO’s ziet big data als bedreiging voor de werkgelegenheid (34 procent). Ook trends als robotisering en Artificial Intelligence (AI) staan op het netvlies van de financieel directeuren. 43 procent van hen verwacht namelijk dat AI veel impact gaat hebben op de werkgelegenheid en ruim de helft van de CFO’s (52 procent) ziet robotisering als de grootste bedreiging voor de banen in Nederland.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Yellowtail Conclusion voegt fintech ADPI toe aan portfolio

Yellowtail Conclusion voegt fintech ADPI toe aan portfolio

Yellowtail Conclusion heeft ADPI, het hypotheek SaaS-platform voor geldverstrekkers en intermediairs, overgenomen van oprichter Maarten Tellegen en investeerder...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...

Faster Forward en WeGroup koppelen

Faster Forward en WeGroup koppelen

“WeGroup heeft de slimme algoritmes, wij hebben het CRM met klantdata. Door deze met elkaar te verbinden is het handmatig overtypen van gegevens verleden tijd.”...

Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler

Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler

Een samenwerking tussen Alicia en Roamler brengt de op maat gemaakte verzekeringen van Alicia naar zes landen in Europa. Vanaf 7 september zijn freelancers die werkzaam...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...