Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter 2014

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Steeds meer geldverstrekkers zien in dat de meeste bezoekers op hun website op zoek zijn naar een offline kanaal om een hypotheek te regelen. Lokale financieel advieskantoren zijn daarbij uitstekend in staat om de transactie te realiseren. De betrokkenheid tussen klant en financieel adviseur is groot. Klanten zien de waarde van het advies dat hen wordt geboden en zijn ook bereid dit zowel online als offline uit te dragen. Veel hypotheekadviseurs hebben mede daardoor weinig moeite met het werven van nieuwe klanten. Klanttevredenheid en onderzoek daarnaar is voor de wat grotere financieel adviesorganisaties al tijden een speerpunt. Een nieuwe tendens is dat steeds meer marktpartijen inzien dat zij (mede)verantwoordelijk zijn in het scheppen van een geloofwaardig beeld over de dienstverlening richting consumenten. Door deze toenemende openheid zal ongetwijfeld meer duidelijk worden welke financieel dienstverleners ook na het afsluiten van een hypotheek of verzekering een goede service en zorgplicht bieden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Op ons platform zien wij een groot verschil tussen hypotheek- en verzekeringsadviseurs als het gaat om openheid over de dienstverlening, tarieven en klanttevredenheid. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod een verschil gemaakt in de hypotheeksector: het is voor adviseurs onontbeerlijk geworden om hun toegevoegde waarde te laten zien. De tendens die in de hypotheekbranche zichtbaar is, zou meer uit mogen waaien naar andere dienstverleningssectoren. Nog (te)veel verzekeringskantoren nemen online marketing niet serieus en worden dus slecht gevonden op internet. Terwijl bijna iedereen zich eerst online oriënteert voordat ze een keuze maken. Veel kantoordirecteuren zien er ook tegenop, omdat ze denken dat ze de strijd aan moeten gaan met de direct writers en vergelijkers. Dat is echter een grote gemiste kans want heel veel consumenten en ook zakelijke klanten (zzp en mkb) zoeken juist online naar een goede financieel adviseur in de buurt. Ook verzekeraars zouden daarom de lokale financieel adviseur een prominente plek moeten geven in de online klantroutes op hun eigen website en de mijnomgeving."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Enno Wiertsema likes & unlikes

Enno Wiertsema likes & unlikes

"Onafhankelijk financieel advies is het antwoord op een hoop maatschappelijke vraagstukken." Dat stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in de rubriek Like & Unlike...

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen likes & unlikes

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Paul Rijns likes & unlikes

Paul Rijns likes & unlikes

"Er is nog veel te winnen bij het klantvriendelijk inzetten van digitalisering." Dat zegt Paul Rijns (adviseur Staf Leven bij ASR) op persoonlijke titel in de rubriek...

Janthony Wielink likes & unlikes

Janthony Wielink likes & unlikes

"Risicomanagement betekent dat er meer kennis van de (steeds wijzigende) materie moet zijn en dan volstaat helaas Wft Inkomen niet." Aldus Janthony Wielink (Enkwest...

Peter Abelskamp likes & unlikes

Peter Abelskamp likes & unlikes

"Ik denk dat de adviseurs zich beter laten horen. En ik denk dat er ook beter naar ons geluisterd wordt." Aldus NVIA-voorzitter Peter Abelskamp in de rubriek Like...

Martin Koot likes & unlikes

Martin Koot likes & unlikes

"Doorloopprovisie op schadeportefeuilles zal een ijsschots in warme wateren blijken te zijn." Aldus Martin Koot (MoneyView) in de rubriek Like & Unlike in de...

Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof likes & unlikes

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Peggy van der Smitte likes & unlikes

Peggy van der Smitte likes & unlikes

"Ik pleit voor meer maatwerk in de particuliere en mkb-markt, waardoor je als adviseur nóg meer het verschil kunt maken." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel...

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...