Christian Dijkhof likes & unlikes

Christian Dijkhof 2018 groot

Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Klanten herkennen steeds meer de absolute meerwaarde van een (persoonlijk) adviseur. Ze kiezen er vaker en bewuster voor. Het feit dat onafhankelijk advies wordt gewaardeerd, biedt prachtige perspectieven voor de toekomst. Nog mooier zou het zijn als de politiek nu ook werk maakt van een wettelijk kader voor de titel 'onafhankelijk', om te voorkomen dat we er allemaal onze eigen invulling aan geven. Een wettelijke definitie zou zo een waarborg vormen voor herkenbaarheid en waardering nu én in de toekomst."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"De discussie over actieve provisietransparantie glijdt af naar bedenkelijke populistische vormen. Kreten als 'niemand kan tegen transparantie zijn', zijn gemakkelijk scorende one-liners maar dienen het échte klantbelang niet. Beloningstransparantie leidt tot individuele beloningsafwegingen. Wat betaal ik en wat krijg ik ervoor terug? Een dergelijke individuele afweging slaat een bres in het fundament van (schade)verzekeringen: 'draagt elkanders lasten'. En omdat er altijd meer klanten zijn zonder schade dan met, gaat deze individueel gerichte maatschappij ook hier voor zichzelf kiezen. 'Ik heb nooit schade en wil niet betalen voor schade(afhandeling) van anderen.' Met als gevolg afbrokkelende solidariteit en het individu dat moet opboksen tegen de grote en machtige verzekeraars. En dat terwijl het juist die solidariteit, gelijkheid en countervailing power is die de huidige verzekeringsmarkt zo stabiel en gewaardeerd maakt.

"Verder kijken dan je neus lang is, maakt dat actieve provisietransparantie zeer omzichtig moet worden benaderd. Niemand is tegen transparantie. Tenzij het een doel op zich lijkt te worden, zonder evenwichtige afweging van de consequenties en voordelen. Voor wie doen we het nu eigenlijk?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...