Claim na diefstal quad ten onrechte afgewezen

quad via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0652) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument voldoende aannemelijk gemaakt dat de quad op slot stond met een goedgekeurd ART 4 slot. De klacht is gegrond.

De verzekeraar heeft de diefstalclaim afgewezen, omdat de consument niet aan de in de voorwaarden genoemde beveiligingseis zou hebben voldaan.

De commissie: “Omdat de consument een beroep doet op dekking, is het aan hem om aan te tonen dat aan de voorwaarde voor dekking is voldaan. De commissie is van oordeel dat hij hierin is geslaagd. Daarbij overweegt de commissie dat de consument tegenover de onderzoeker heeft verklaard dat hij de aankoopnota van een Vinz ART 4 slot en de bijbehorende sleutels aan de verzekeraar heeft overhandigd. De verzekeraar heeft dit niet betwist. Daarnaast heeft de consument bij de digitale aangifte bij ‘extra beveiligingsmaatregelen’ vermeld dat sprake was van een ‘goedgekeurd slot’. De commissie acht verder van belang dat de drie getuigen hebben verklaard dat zij hadden gezien dat de quad op slot werd gedaan dan wel op slot stond. De verzekeraar heeft geen waarde gehecht aan die verklaringen, maar nagelaten om deze te verifiëren.”

De quad is door de politie teruggevonden. De commissie: “Omdat de omvang van de schade nog niet vast staat, zal de verzekeraar deze moeten (laten) vaststellen. Dit geldt overigens niet als duidelijk is dat de consument de quad niet terugkrijgt. In dat geval is de omvang van de schade bepaald (9.540 euro, red.) en kan de verzekeraar op basis van de akkoordverklaring van 20 juli 2021 tot afwikkeling van de schadeclaim conform de verzekeringsvoorwaarden overgaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...