Claim van half miljoen tegen adviseur wegens schending zorgplicht
(Rechtspraak) Anders dan de rechtbank, komt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in een zaak van meer dan een half miljoen euro tot het oordeel dat de adviseur tekort is geschoten in de zorgplicht die op hem als verzekeringstussenpersoon rustte tegenover appellant. Het beroep van de adviseur op eigen schuld van appellant gaat niet op.
Bij een verdere beoordeling van de vorderingen van appellant heeft het hof behoefte aan nadere informatie. Partijen wordt daarom opgedragen meer informatie over te leggen. Om te kunnen benaderen welke verzekeringsdekking zou hebben gegolden voor de tenietgegane zaken, heeft het hof allereerst behoefte aan informatie over de dekking die gold toen de zaken nog op naam van Westerwolde bij a.s.r. waren verzekerd (met ingang van 31 december 2019 heeft appellant een groot deel van de onderneming van Westerwolde overgenomen).
Op 10 september 2020 is in het bedrijf van appellant brand uitgebroken. Een deel van de door deze brand verloren gegane eigendommen was niet verzekerd. Appellant verwijt zijn verzekeringstussenpersoon te zijn tekortgeschoten in haar verplichting te zorgen voor verzekeringsdekking en vordert onder meer een bedrag van 572.132 euro aan vergoeding van de onverzekerde brandschade.
Deugdelijk informatieverzoek vereist
Het hof: "Dat de tussenpersoon voor informatie afhankelijk was van [appellant] spreekt voor zich, maar dat laat onverlet dat aan [appellant] verplichting tot verschaffing van de benodigde informatie een deugdelijk informatieverzoek van de tussenpersoon vooraf had behoren te gaan, met name in het licht van de bijzondere omstandigheid van de overname. Dit geldt te meer in het licht van de ondoorzichtigheid ‘van de situatie’ die ook [de broer] blijkens de Whatsappwisseling met [appellant] onderkende, mede doordat de tussenpersoon volgens [de broer] geen zicht had op wat Westerwolde buiten de tussenpersoon om al of niet opzegde aan polissen en het systeem van a.s.r. kennelijk ook geen helderheid bood op dit punt. Juist in die omstandigheden – van onduidelijkheid over de opzeggingen door Westerwolde en het gebrek aan overzicht vanuit a.s.r. – was het aan de tussenpersoon om orde op zaken te stellen door een heldere informatieuitvraag bij [appellant] en een inventarisatie bij a.s.r. van de lopende c.q. opgezegde polissen.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 13 mei 2024
Samenwerkingsvoorwaarden ASR art 21: Productinformatie, aanvraag- en wijzigingsformulieren 21.1 Wij zorgen ervoor dat u steeds over correcte en actuele productinformatie beschikt of kunt beschikken. Wij doen dit door de productinformatie op een toegankelijke manier digitaal aan u beschikbaar te stellen. Ook zullen wij daarbij steeds aangeven wat de meest actuele informatie is, bijvoorbeeld met een versienummer. U zorgt ervoor dat u die meest actuele productinformatie gebruikt als u een klant adviseert of voor hem bemiddelt bij de aanschaf van een financieel product. Waarmee ASR het gebrek aan overzicht in haar administratie in verantwoordelijkheid naar zich toe trekt. Vreemd dat het dan op een proces moet aankomen qua dekking???
Meer over
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...
Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...
Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...
Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille
(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...