Claim van half miljoen tegen adviseur wegens schending zorgplicht

Rechtershamer via Pixabay

(Rechtspraak) Anders dan de rechtbank, komt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in een zaak van meer dan een half miljoen euro tot het oordeel dat de adviseur tekort is geschoten in de zorgplicht die op hem als verzekeringstussenpersoon rustte tegenover appellant. Het beroep van de adviseur op eigen schuld van appellant gaat niet op.

Bij een verdere beoordeling van de vorderingen van appellant heeft het hof behoefte aan nadere informatie. Partijen wordt daarom opgedragen meer informatie over te leggen. Om te kunnen benaderen welke verzekeringsdekking zou hebben gegolden voor de tenietgegane zaken, heeft het hof allereerst behoefte aan informatie over de dekking die gold toen de zaken nog op naam van Westerwolde bij a.s.r. waren verzekerd (met ingang van 31 december 2019 heeft appellant een groot deel van de onderneming van Westerwolde overgenomen).

Op 10 september 2020 is in het bedrijf van appellant brand uitgebroken. Een deel van de door deze brand verloren gegane eigendommen was niet verzekerd. Appellant verwijt zijn verzekeringstussenpersoon te zijn tekortgeschoten in haar verplichting te zorgen voor verzekeringsdekking en vordert onder meer een bedrag van 572.132 euro aan vergoeding van de onverzekerde brandschade.

Deugdelijk informatieverzoek vereist

Het hof: "Dat de tussenpersoon voor informatie afhankelijk was van [appellant] spreekt voor zich, maar dat laat onverlet dat aan [appellant] verplichting tot verschaffing van de benodigde informatie een deugdelijk informatieverzoek van de tussenpersoon vooraf had behoren te gaan, met name in het licht van de bijzondere omstandigheid van de overname. Dit geldt te meer in het licht van de ondoorzichtigheid ‘van de situatie’ die ook [de broer] blijkens de Whatsappwisseling met [appellant] onderkende, mede doordat de tussenpersoon volgens [de broer] geen zicht had op wat Westerwolde buiten de tussenpersoon om al of niet opzegde aan polissen en het systeem van a.s.r. kennelijk ook geen helderheid bood op dit punt. Juist in die omstandigheden – van onduidelijkheid over de opzeggingen door Westerwolde en het gebrek aan overzicht vanuit a.s.r. – was het aan de tussenpersoon om orde op zaken te stellen door een heldere informatieuitvraag bij [appellant] en een inventarisatie bij a.s.r. van de lopende c.q. opgezegde polissen.

"De tussenpersoon verwijt [appellant] niet helder te zijn geweest over de reikwijdte van de opdracht. Maar het risico van de door de tussenpersoon gestelde onzekerheid daarover moet dus voor zijn rekening blijven."
 
Het hof concludeert dat "met de Whatsappwisseling tussen [appellant] en [de broer] geen sprake is geweest van een deugdelijk informatieverzoek, laat staan van een adequate inventarisatie, analyse en enig advies alvorens tot bemiddeling over te gaan. Van de tussenpersoon had mogen worden verwacht de onder Westerwolde lopende verzekeringen tijdig te inventariseren, op aantal en inhoud, om vervolgens aan [appellant] voor te houden welke verzekeringen hij op zijn naam wilde zetten en bovendien ter dekking van welk risico en tot welk verzekerd bedrag. Op zijn minst had een inventarisatie moeten plaatsvinden ter verkrijging van voorlopige dekking van alle daarvoor op naam van Westerwolde verzekerde zaken en risico’s."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 13 mei 2024

Samenwerkingsvoorwaarden ASR art 21: Productinformatie, aanvraag- en wijzigingsformulieren 21.1 Wij zorgen ervoor dat u steeds over correcte en actuele productinformatie beschikt of kunt beschikken. Wij doen dit door de productinformatie op een toegankelijke manier digitaal aan u beschikbaar te stellen. Ook zullen wij daarbij steeds aangeven wat de meest actuele informatie is, bijvoorbeeld met een versienummer. U zorgt ervoor dat u die meest actuele productinformatie gebruikt als u een klant adviseert of voor hem bemiddelt bij de aanschaf van een financieel product. Waarmee ASR het gebrek aan overzicht in haar administratie in verantwoordelijkheid naar zich toe trekt. Vreemd dat het dan op een proces moet aankomen qua dekking???

Meer over
WAM-verzekeraar mag schade aan politieauto verhalen op wegrijder

WAM-verzekeraar mag schade aan politieauto verhalen op wegrijder

(Rechtspraak) De WAM-verzekeraar zoekt verhaal op de verzekeringnemer voor de uitgekeerde schade aan een auto van de politie. De schade is ontstaan bij het klemrijden...

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...

Geen terugwerkende kracht nieuwe polisvoorwaarden

Geen terugwerkende kracht nieuwe polisvoorwaarden

(Rechtspraak) Uitleg van de polisvoorwaarden met het oog op externe advocaatkosten. Op grond van deze uitleg, wordt een hoger beroepsprocedure niet aangemerkt als...

Verzekeraar deed te laat onderzoek naar schending mededelingsplicht

Verzekeraar deed te laat onderzoek naar schending mededelingsplicht

(Rechtspraak) Het hof motiveert waarom de verzekeraar in dit geval na ontvangst van het claimformulier nader onderzoek had moeten doen naar de al dan niet nakomen...

Adviseur moet in zijn portemonnee graven na diefstal wiellader

Adviseur moet in zijn portemonnee graven na diefstal wiellader

(Rechtspraak) Eiser krijgt geen uitkering van zijn verzekeraar na diefstal van een wiellader, omdat de diefstal niet onder de dekking valt. Eiser spreekt zijn adviseur...

Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden

Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden

(Rechtspraak) Wegens schending van de zorgplicht moet een adviseur een klant 38.119,34 aan schadevergoeding betalen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf 31...

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....

Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020

Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020

(Rechtspraak) De stelling van 4PM c.s. dat No Risk vanwege de berichtgeving over de verspreiding van het coronavirus eind januari 2020 ermee rekening had moeten...

Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid

Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid

(Rechtspraak) De door eisers gevorderde vergoeding van de advies- en bemiddelingskosten wordt toegewezen. Eisers hebben volgens de Rechtbank Gelderland voldoende...