Cokopen biedt oplossing voor onhoudbare situatie woningmarkt

Cokopen logo

In april gaat de vereniging CoKopen, na maanden van voorbereiding, officieel van start. Cokopen biedt betaalbare woningen aan voor mensen zonder eigen geld of hypotheek terwijl er toch vermogen wordt opgebouwd. "Wij willen met volle vaart met gemeenten, corporaties en ontwikkelaars aan de slag om een einde te maken aan de huidige onhoudbare situatie op de woningmarkt", aldus initiatiefnemer Bart Hartman.

CoKopen stelt dat ongeveer 300.000 starters en middeninkomen huishoudens in de kloof zitten tussen sociaal huren en kopen. "Ze verdienen te veel voor sociale huur maar hebben onvoldoende eigen geld voor het kopen van een woning. Hierdoor worden ze gedwongen om bij hun ouders te blijven wonen. Of om een onverantwoord groot deel van hun netto-inkomen (meer dan 40 procent, Nibud) te besteden aan huur. Een immens maatschappelijk probleem, waarvan bijna iedereen vindt dat het snel moet worden opgelost. Cokopen is onze oplossing."

Hartman, die de afgelopen anderhalf jaar samen met dertig kenners van de woningmarkt Cokopen heeft ontwikkeld, legt het principe uit op LinkedIn: "Bij Cokopen huur je een woning van een coöperatie en bouw je vermogen op. De aanvangshuren zijn redelijk (circa 975 euro per maand voor een appartement in de randstad van 65 m2) en de jaarlijkse huurverhoging bedraagt maximaal 3 procent. Wanneer je de woning verlaat, ontvang je een bedrag van 5.000 tot 25.000 euro, afhankelijk van hoe lang je in de Cokoop-woning hebt gewoond. Met dit bedrag kun je een Cokopen-hypotheek krijgen, die hoger is dan de hypotheek voor iemand met hetzelfde inkomen maar zonder de Cokopen ervaring. Wij, Stichting Cokopen (zonder winstoogmerk), hebben op dit moment het benodigde kapitaal om de eerste 400 Cokoopwoningen te realiseren. De uitdaging is om betaalbare locaties te vinden. Omdat de meeste ontwikkelaars vooralsnog willen vasthouden aan de (hoge) winstmarges van de afgelopen jaren, praten we vooral met gemeenten met eigen grond. En met provincies omdat zij een belangrijke rol vervullen in het realiseren van de 900.000 woningen van Hugo de Jonge. Met name de Provincie Zuid-Holland is goed bezig met de zeer daadkrachtige gedeputeerde Anne Koning."

Naast Bart Hartman, die ruim dertig jaar ervaring heeft als (maatschappelijk) ondernemer, bestaat het team uit directeur Hieke Bakker, bestuursleden Karin Laglas en Eelko Korteweg en projectdirecteur Lydia Buist-Izelaar. Cokopen is gevestigd in Spaces aan de Zuidas.