Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Bart Combée

Het nieuwe kabinet moet volgens de Consumentenbond snel beslissen over de toekomst van de salderingsregeling voor bezitters van zonnepanelen en duidelijk maken hoe het zelf opwekken van energie in de toekomst rendabel blijft voor consumenten.

De bond is blij met de toezegging van minister Kamp dat hij zich wil inzetten voor behoud van de huidige salderingsregeling tot 2023. Volgens directeur Bart Combée gaat dit niet ver genoeg. "Voor consumenten is een langdurige zekerheid op het moment van investeren het allerbelangrijkste. De terugverdientijd zou daarom nooit boven de zeven jaar moeten komen, want dan verliezen consumenten hun interesse. Verlenging van de salderingsregeling tot 1 januari 2025 zou in dat licht nog meer consumenten geruststellen.


Leveringspremie

Kamp onderschrijft het belang van zekerheid en komt in zijn brief aan het kabinet met twee opties om het salderingssysteem vanaf 2023 te vervangen. De eerste optie is een vast bedrag per geleverde kilowattuur, een soort leveringspremie. Het voordeel hiervan is dat de premie die consumenten krijgen voor de stroom, los staat van het verbruik. Combée: "We horen nu vaak van consumenten veel meer zonnepanelen op hun dak zouden willen leggen, als dat financieel aantrekkelijk zou zijn. Dat is het nu niet, omdat je in de huidige regeling een heel klein bedrag van de energiemaatschappij krijgt voor de niet gebruikte energie die je aan hen levert." Ook is zo’n regeling beschikbaar voor consumenten zonder (geschikt) eigen dak. Of de voorgestelde regeling goed genoeg is hangt volgens Combée af van de precieze uitwerking. "Belangrijk is dat voor langere tijd wordt vastgelegd dat de jaarlijks aan te passen premie een terugverdientijd van niet meer dan zeven jaar garandeert."


Aankoopsubsidie

De tweede optie is een aankoopsubsidie. De Consumentenbond ziet hier niets in omdat een dergelijke (tijdelijke) regeling voor onrust zorgt bij consumenten. Combée: "Consumenten gaan zich afvragen of ze nog wel op tijd zijn of dat de pot leeg is op het moment dat ze aankloppen voor subsidie. Mensen worden daar zenuwachtig van." Tijdelijke subsidieregelingen zijn bovendien slecht zijn voor de stabiliteit van de markt. In het verleden gingen verschillende bedrijven failliet nadat de regeling stopte, terwijl consumenten gebaat zijn bij goede nazorg en garantieafhandeling, ook na de terugverdientijd van hun panelen. Bij een aankoopsubsidie is bovendien onduidelijk wanneer consumenten hun (verlaagde) investering terugverdienen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling

Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel om de salderingsregeling voor kleinverbruikers af te bouwen, verworpen. Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

ACM steunt voorstel voor afbouw salderingsregeling

ACM steunt voorstel voor afbouw salderingsregeling

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ondersteunt het voorstel van de minister om de huidige salderingsregeling zo snel mogelijk af te bouwen. De ACM: “De...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...